Sterke groei vertragingen KLM-vluchten

Het aantal vertraagde KLM-vluchten vanaf Schiphol is sterk toegenomen als gevolg van de onenigheid tussen de directie van de luchtvaartmaatschappij en de grondwerktuigkundigen die eerder dit jaar ontstond.

Dat blijkt uit een vertrouwelijke brief die vorige week is verstuurd aan KLM-medewerkers op luchthavens in het buitenland.

De KLM verwacht ook een groeiend aantal vertragingen van haar vliegtuigen in het buitenland. De vertragingen hebben te maken met het snel oplopende aantal deferred defects aan toestellen, technische klachten waarvan de reparatie in principe mag worden uitgesteld tot na een vlucht, aldus de brief.

Eerder zei KLM nog geen last te hebben gehad van de acties van de grondwerktuigkundigen, die op 19 september besloten `volgens het boekje' te gaan werken.

Een woordvoerder van KLM zei vanochtend in een reactie dat het aantal deferred defects sinds afgelopen weekeinde verder is opgelopen. De luchtvaartmaatschappij stuurt inmiddels pakketten met onderdelen naar vliegvelden in het buitenland om dergelijk achterstallig onderhoud aan KLM-toestellen daar bij te laten werken.

Het versturen van vliegtuigonderdelen en werkpakketten naar de luchthavens die de maatschappij aandoet in het buitenland is een dure oplossing, erkent de woordvoerder. ,,Maar we kunnen niet anders dan uitwijken naar het buitenland. Als de achterstanden verder oplopen, worden de passagiers weer de dupe.''

De grondtechnici werken `volgens het boekje' wegens de voortdurende conflicten met hun werkgever over onder meer de salariëring en een unieke claim van 2.000 euro die KLM onlangs neerlegde bij meer dan honderd technici die eind juli deelnamen aan een wilde staking. De meeste beboete technici weigeren die te betalen, zo melden de vakbonden.

Deze week proberen KLM en de technici de CAO-onderhandelingen vlot te trekken. De technici vinden dat zij worden onderbetaald in vergelijking met hun collega's in het buitenland. De KLM vindt hun looneisen onredelijk.