Rijden op lucht

De stadsauto's van CityC.A.T. rijden schoon dankzij de aandrijving met samengeperste lucht. Het knelpunt zal voorlopig de benodigde infrastructuur zijn.

Dit najaar rollen de eerste luchtaangedreven voertuigen uit de fabriek van CityC.A.T. in Parijs. Het gaat om een model auto dat dankzij het gebruik van samengeperste lucht tijdens het rijden geen enkele vorm van vervuiling veroorzaakt. Ook in andere landen, zoals Italië, Mexico en Zuid-Afrika, gaat de productie binnenkort van start. De Compressed Air Technology (C.A.T.) is ontwikkeld door de Franse ingenieur Guy Nègre, die als raceautospecialist jaren terug al samengeperste lucht gebruikte voor het starten van raceauto's. Bij het nieuwe model stadsauto is de lucht onder een druk van 300 bar in een tank van 300 liter opgeslagen. De motor werkt met drie fases: in de compressiefase perst een zuiger lucht van buiten samen tot 20 bar, dat daarbij een temperatuur krijgt van 400 graden Celsius. Wanneer de zuiger stopt, vindt er een injectie van de samengeperste lucht uit de tank in de cilinder plaats. De injectie van de lucht veroorzaakt een snelle stijging van de druk, waarbij expansie optreedt, die de zuiger terugdwingt naar de beginpositie. De zuiger brengt hierbij, net als bij een verbrandingsmotor, de krukas in beweging. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen, de auto heeft twee versnellingen. Met een vermogen van 30 pk heeft de auto een topsnelheid van 100 kilometer per uur en, afhankelijk van de rijomstandigheden, een actieradius van 100 tot 200 kilometer. Vanwege de beperkte actieradius is de auto voornamelijk voor het gebruik in de stad bedoeld. Het vullen van de tanks met gewone luchtcompressor op 220 volt neemt een uur of vier in beslag. Bij tankstations die zijn voorzien van speciale hogedruktanks zou het vullen slechts drie minuten in beslag nemen.

Er komen in eerste instantie vier modellen op de markt: een pickup met open laadbak, een gesloten vrachtauto, een vijfpersoons minibus en een taxi. In alle gevallen is het frame hetzelfde. Volgens de fabrikant kan de luchtauto de concurrentie met andere (elektrisch aangedreven) stadsauto's moeiteloos aan: zo is de actieradius van de elektrische Nissan Altra 123 km en die van de elektrische Toyota Rav4 104 km, tegen 200 van de CityC.A.T. De brandstofkosten per jaar komen voor de Nissan op 331 dollar, de Toyota vraagt 391 dollar terwijl de berijder van de luchtauto met 220 dollar per jaar klaar is. De veronderstelling hierbij is dat 55 procent van de ritten in de stad plaatsvindt en dat de auto jaarlijks 24.000 kilometer aflegt. Wat topsnelheid betreft scoren de elektrische auto's beter dan de CityC.A.T. De Nissan en de Toyota halen respectievelijk 125 en 120 kilometer per uur. Maar met de prijs slaat de luchtauto alles: de Nissan kost 50.999 dollar, de Toyota 42.000 dollar, terwijl de CityC.A.T. al voor 14.000 dollar verkrijgbaar is.

Websites:www.theaircar.com; www.zeropollution.com