Alicia Keys ontbeert soul en urgentie

Ooit kende Amsterdam het fenomeen `Singing Telegram'. Dat hield in dat je iemand bij een feestelijke gelegenheid kon verrassen met een door een zanger of acteur gezongen felicitatie. Mocht haar carrière ooit in het slop raken dan zal de Amerikaanse zangeres Alicia Keys in deze branche moeiteloos aan de slag kunnen. Want Alicia Keys buigt het liefst iedere tekstregel om tot een stemoefening of zanglijn.

Het heeft haar tot nog toe een gesmeerde loopbaan opgeleverd. Een jaar geleden verscheen haar debuut-cd Songs In A Minor waarmee ze meteen de eerste plaats haalde in de hitparade. Keys won het afgelopen jaar ongeveer alle muziekprijzen die er in Amerika te winnen zijn, ze zong met allerlei beroemdheden mee op hun platen (Eve, Jermaine Dupri) en de single Falling was niet uit het openbare leven weg te slaan. Na haar bescheiden optreden vorig jaar in de Max, staat ze nu drie avonden in de uitverkochte Heineken Music Hall (capaciteit 5.000).

Samen met maar liefst negen muzikanten, drie achtergrondzangeressen, en drie dansers brengt ze nu een showconcert, compleet met sketches en praatjes tegen het publiek. Met haar onafscheidelijke slappe hoed, en in een lang model motorjack was ze gisteravond steeds bezig de aanwezigen aan te moedigen tot meer bijval. Daarbij leek ze te vergeten dat applaus meestal na afloop komt. Keys vond het blijkbaar genoeg dat ze wat spontane regels krullerig voor zich uit zong. Voor iemand die zo serieus en consciëntieus haar muzikale carrière heeft gepland (ze heeft zeven jaar aan het debuutalbum gewerkt) is dit soort gemakzucht verbazend.

Omdat Keys met langzame nummers begon, die ze steeds onderbrak, kreeg het optreden geen vaart. In het middenstuk, solo achter de vleugel, speelde ze haar Mozartcitaten en liet al improviserend haar timbre schallen. Keys appelleert vooral aan een gevoel van luxe: languissante pianorollers, en barokke zanglijnen. Het klinkt verzorgd, maar de werkelijke soul ontbreekt. Dat brak haar op in haar versie van Prince's How Come You Don't Call Me Anymore. Prince kreunde van lust tegen een vriendinnetje. Maar Keys kan het net zo goed tegen haar moeder hebben, zo weinig urgent klinken haar woorden.

Dat ze een paar prachtige nummers heeft geschreven bleek pas aan het eind, toen ze Falling en, vooral, A Woman's Worth speelde. Uit dat vocale koorddansen samen met haar achtergrondzangeressen sprak plotseling een schrijnend verlangen. Even was Keys meer dan alleen maar mooi.

Concert: Alicia Keys. Gehoord: 26/9 Heineken Music Hall, Amsterdam. Herhaling: 27/9 en 10/11 HMH.