Amerikaanse broers erven een Frans kasteel

Evenals het vorige week in première gegane L'auberge espagnole, buit The Château de komische potentie uit van een botsing der culturen. In The Château gaat het tussen twee Amerikaanse halfbroers, van wie een zwart, en Fransen. De twee broers erven een kasteel in Zuid-Frankrijk en verwachten een groot romantisch paleis op een prachtig landgoed. Ze krijgen een immens, vervallen landhuis in de modder, inclusief vijandig personeel.

Regisseur Jesse Peretz, ex-bassist van de popgroep The Lemonheads, wilde een deels geïmproviseerde komedie maken over communicatieproblemen en putte inspiratie uit de Dogmafilms. Hij draaide The Château met drie digitale camera's in natuurlijk licht. Wat hij vergat is dat in een kasteel te donker is, daar helpen de in elke scène opduikende kaarsen niet tegen.

De film ziet er beroerd uit, vooral in de talrijke donkere gedeeltes. Dan zie je bijna alleen maar pixels op het scherm. Door de duisternis zie je de ogen van de acteurs bovendien nauwelijks, waardoor een hoop expressie en eventuele subtiliteit verloren gaat.

Technisch gezien is The Château onder de maat. Dat de film anderhalf jaar na de première op het International Film Festival Rotterdam toch uitkomt, zal te maken hebben met enkele geïnspireerde momenten. Een daarvan is de speech die een van de twee broers tegen het personeel houdt. Die heeft hij samengesteld met behulp van een Frans woordenboek. Er is geen touw aan vast te knopen, maar geestig is het wel. Maar enkele aardige ideetjes maken nog geen film.

The Chateau blijft te veel in de clichés hangen die de film aan de kaak wil stellen, waaronder het narcisme van Amerikanen, de seksuele aantrekkingskracht van zwarten, en de voor Amerikanen imposante eeuwenoude cultuur van Europeanen. Bovendien is de timing van uitbreng nu wel heel slecht, zo vlak na het in alle opzichten superieure L'auberge espagnole. Die film is overigens ook digitaal opgenomen, maar voldoet wel aan een professionele standaard.

The Château. Regie: Jesse Peretz. Met: Paul Rudd, Romany Malco, Sylvie Testud, Didier Flamand, Philippe Mahon, Maria Verdi. In: In 5 bioscopen.