Bertelsmann trekt handen af van Bol.com

Het Duitse mediaconcern Bertelsmann wil af van Bol.com, de dochter die ook in Nederland via internet cd's en boeken verkoopt. Voor de Nederlandse activiteiten wordt op dit moment een koper gezocht.

Daniël Ropers, directeur van Bol Nederland, verwacht dat de Nederlandse activiteiten ,,binnen enkele maanden'' worden verkocht. Hij verwacht ,,absoluut'' geen ontslagen. Verschillende kopers hebben zich gemeld. Amazon, de Amerikaanse branchegenoot van Bol, wordt als koper genoemd. Ropers wil hier niets over zeggen.

In de tussentijd blijft Bol Nederland ,,gewoon open'' met financiële steun uit Duitsland. ,,Bertelsmann weet heel goed dat de waarde van Bol wordt bepaald door de continuïteit ervan'', aldus Ropers. Het verliesgevende Bol Nederland behaalt met ongeveer zestig werknemers een jaaromzet van tussen de 25 en 30 miljoen euro. Ropers verwacht dat het ,,binnen één of twee jaar'' winstgevend zal zijn.

Bertelsmann Directgroup, de divisie waaronder Bol valt, wil alle aandacht richten op boekenclubs, zoals ECI. De clubs, die door internet in de verdrukking waren geraakt, zijn nog steeds goed voor 95 procent van de Directgroup. Bertelsmann heeft de hoop opgegeven dat de Bol-dochters in Nederland, Duitsland, Zweden en Zwitserland in de toekomst genoeg geld zullen opleveren. De activiteiten in Italië en China staan niet in de etalage. Bertelsmann zoekt daar samenwerking met lokale partners.

Vorige maand werd bestuursvoorzitter Thomas Middelhoff, een groot pleitbezorger van de internetactiviteiten, de laan uitgestuurd. Sindsdien zijn veel initiatieven gestaakt. Gisteren maakte Bertelsmann ook bekend dat het afziet van een overname van de virtuele muziekruilbeurs Napster.

Bertelsmann, dat heeft aangegeven in 2005 naar de beurs te willen gaan, maakte gisteren een nettowinst van 1,61 miljard euro over de eerste zes maanden van dit jaar bekend, vergekelen met een winst van 416 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De winststijging is vooral te danken aan eenmalige baten, zoals de verkoop van belangen in andere bedrijven. De omzet kwam het afgelopen halfjaar uit op 8,83 miljard euro, vergeleken met 9,29 miljard euro vorig jaar, vooral door tegenvallende advertentie-inkomsten.