Even blijven rijden in oude Golf

Werkgevers zijn niet scheutig meer met een auto van de zaak. En de wagen wordt soberder: geen vijfdeurs, maar een driedeurs en minder pk's.

Een Peugeot 307, een Ford Focus of een Volkswagen Golf? Machiel Verkuyl, afgestudeerd heao-student, begon onlangs aan zijn eerste baan bij een grote bedrijf in de IT-sector. In een gesprek met zijn vader Peter mijmerde de zoon deze zomer over zijn secundaire arbeidsvoorwaarden. ,,Zeg pa, wat denk je dat ik voor auto mag uitzoeken?''

,,De vraag is niet wát voor auto je krijgt, maar óf je een auto krijgt aangeboden'', temperde Verkuyl-senior de hoge verwachtingen bij zijn zoon. Als manager bij de LeasePlan Groep van ABN Amro Lease Holding in Almere, met 1,2 miljoen auto's op de weg wereldmarktleider op het gebied van wagenparkbeheer, kent Verkuyl de bewegingen op de leasemarkt.

Volgens de manager is duidelijk sprake van een kentering. Nu het slechter gaat met de economie en de arbeidsmarkt minder oververhit is dan voorheen, behoort een auto-van-de-zaak niet meer tot het standaardpakket aanlokkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden.

Werkgevers beoordelen de mobiliteitsbehoeften van hun werknemers wat nuchterder, zegt Verkuyl. ,,Voor consultants en werknemers in de ICT-sector waren luxe pakketten de afgelopen jaren heel vertrouwd. Als ondernemer zeg ik: jammer, het scheelt omzet. Maar als werkgever vind ik het heel gezond dat de periode van de overdreven looneisen voorbij is. Je kan nu weer rustiger afwegingen maken.''

Na jaren van omzetstijgingen met dubbele cijfers – het aantal lease-auto's in Nederland verdubbelde in vier jaar tijd naar ruim 600.000 voertuigen – kalfde de groei van de leasemarkt in de eerste helft van dit jaar af naar 1 procent. Een percentage waar veel sectoren in het bedrijfsleven nog wat blij mee zouden zijn, meent Verkuyl. De wagenparkbeheerder maakt zich allerminst zorgen.

De fiscus is het privé-gebruik van zakenauto's weliswaar aanzienlijk zwaarder gaan belasten (zie kader), maar daar staat tegenover dat het betalen van kilometervergoedingen voor werkgevers fiscaal minder interessant is geworden.

Bovendien zit het structureel wel goed met de leasemarkt. De `onderliggende groei' is goed, legt Verkuyl uit. ,,Het aantal bedrijven dat auto's least groeit nog steeds flink. Waar we op dit moment een beetje last van hebben, is dat bestaande klanten minder auto's willen hebben. Maar straks, als het weer een beetje beter gaat met de economie, komt dat wel goed.''

Bedrijven verscherpen de regels, merkt de bestuurder. In plaats van een vijfdeurs Golf met een grote motor moeten werknemers genoegen nemen met een driedeurs Golf met wat minder pk's. ,,Het is allemaal wat zuiniger'', aldus Verkuyl.

Moeten intreders op de arbeidsmarkt bij sollicitatiegesprekken dan maar niet meer over een auto-van-de-zaak beginnen? Dat hangt ervan af, zegt Verkuyl van de LeasePlan Groep van ABN Amro Lease Holding. Een academicus of hbo-student die onderhandelt over een baan waarvoor hij veel moet reizen, kan zeker over een auto beginnen. Maar de kans op een Golf GTI of een andere vlotte middenklasser is weinig reëel. Verkuyl wijst op de populairste `startersauto' van dit jaar: de Peugeot 206. Het is het kleinste model dat het Franse merk op de markt brengt. Misschien is het een teken des tijds dat de 206 eind juni door het vakblad Automobiel Management werd uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar. In de toptien van deze verkiezing eindigde de mini-Peugeot voor een trits dikke `leasebakken' van BMW, Mercedes en Renault.

Maar Machiel Verkuyl kreeg zelfs geen 206. Hij rijdt dagelijks in zijn oude Golfje naar zijn werk. De oud-heao'er kan voorlopig nog even dromen van een nieuwe auto, want zijn eerste baas vond een auto-van-de-zaak niet nodig.

Tien meest-geleaste automodellen. Bron: RDC Datacentrum

Eerste helft 2002

1 Renault Laguna 5.288

2. VW Golf 4.788

3. Citroën C5 3.770

4. VW Passat 3.406

5. Ford Mondeo 2.690

6. Peugeot 307 2.652

7. Opel Astra 2.628

8. Ford Focus 2.455

9. Peugeot 206 2.364

10. Opel Zafira 2.245