Ahold terug in de realiteit

Ahold staat voor een groot aantal problemen – niet in de laatste plaats een enorme schuldenlast, een vertraging van de groei en een internationale strategie die kwetsbaar is voor de malaise in Latijns Amerika en wisselkoersschommelingen. Voeg daar het slechte zicht op de toekomstige economische ontwikkelingen en een zware winstwaarschuwing in juli aan toe, en het is niet vreemd dat de markt het vertrouwen in het detailhandelsconcern voorlopig heeft verloren.

Ahold, dat sinds begin dit jaar meer dan 20 procent is achtergebleven ten opzichte van de sector, wordt nu verhandeld op een niveau dat de meeste analisten beschouwen als een forse korting. Helaas zal de leidraad die het concern donderdag verstrekte bij de voorspelbaar zwakke resultaten over het tweede kwartaal beleggers waarschijnlijk geen hart onder de riem steken.

Ahold heeft zichzelf met een hoop werk opgezadeld als het concern de doelstellingen voor dit jaar nog wil verwezenlijken. Neem de voorspelde groei van de winst per aandeel. Zelfs na de halvering van de verwachtingen in juli, denkt Ahold in 2002 nog steeds een groei van tussen de 5 en de 8 procent te kunnen verwezenlijken. De onderneming wijst op het feit dat de integratie van overgenomen bedrijven een stimulans is voor de operationele winst in het laatste kwartaal. En dat is normaal gesproken toch al een goed kwartaal. Maar beleggers zullen hun oordeel wellicht toch willen opschorten, omdat de winst per aandeel in het tweede kwartaal nihil was en de resultaten over het laatste kwartaal van 2001 werden geflatteerd door belangenverkopen.

Ahold was gewoon zijn omzet te laten stijgen door andere bedrijven over te nemen. In de afgelopen twee jaar waren dat er een stuk of achttien. Nu het concern daar geen energie meer voor heeft, is de mate waarin de omzet organisch groeit van cruciaal belang geworden. Dat kan een reden tot zorg zijn. De organische omzetgroei van Ahold is in het tweede kwartaal met meer dan de helft gedaald, tot het weinig indrukwekkende percentage van 2,9.

Het concern beweert dat het de minder winstgevende marktsectoren inmiddels heeft verlaten en dat de tweede helft van het jaar moet profiteren van de rationalisering van de producten. Ahold meent dat het de groei opnieuw tot minstens 6 procent zal weten op te krikken. Maar het is niet erg geruststellend dat het concern de organische groei volgend jaar naar 4 tot 5 procent ziet teruglopen.

Ahold neemt wellicht de juiste stappen om zijn operationele en financiële problemen aan te pakken. Maar totdat het concern bewijst dat het zijn beloften kan nakomen, zal een zeer conservatieve waardering zijn deel blijven.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.