`Rode Frida' opent Venetië

Op het festival van Venetië vertelde hoofdrolspeelster en co-producent Salma Hayek gloedvol over de openingsfilm Frida, over het leven van de Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo. De film gaat over volharding en overspel.

Meestal is het de regisseur die het best over een film kan vertellen. Bij Frida, een film over de onconventionele Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo (1907-1954), is het de actrice die haar gestalte geeft. Tijdens de persconferentie over Frida, die gisteren het filmfestival van Venetië opende, kwam regisseur Julie Taymor, die eerder Titus maakte en de Broadway-versie van The Lion King, niet verder dan het mompelen van een paar gemeenplaatsen. Het was Salma Hayek, een Mexicaanse, in Hollywood werkende actrice, die de film vurig verdedigde.

Hayek is al zeven jaar met de verfilming bezig. Lang was geen Amerikaanse studio geïnteresseerd in een film over Kahlo en haar man Diego Rivera. ,,Een harige vrouw en een dikke man, communisten, kunstenaars, van wie een ook nog biseksueel, daar zagen weinig producenten brood in'', zegt Hayek. De actrice bewondert Kahlo vooral om haar individualiteit. ,,Ze was volkomen vrij, zowel in haar leven als in haar kunst. Ze was haar tijd ver vooruit en deze eigenlijk ook.'' Hayek, ook een van de producenten van de film, wilde in Frida een Mexico laten zien dat voor veel mensen onbekend is. ,,Intellectuelen die uit hun land werden gegooid kwamen in de jaren veertig naar Mexico. Het was een vrijplaats.'' In Frida is Kahlo onder meer te zien in het gezelschap van de Franse surrealist André Breton en de Russische communist Trotski.

Volgens Hayek heeft Frida de valkuilen van een biopic omzeild door de film een thema te geven. ,,Amadeus is zo'n goede film omdat het niet zomaar een film over het leven van Mozart is. Het is een film over jaloezie. Frida is een film over volharding.''

Wie Frida ziet, zou ook kunnen denken dat het een film is over overspel. De film gaat het meest over de gepassioneerde verhouding tussen Kahlo en Rivera. Artistieke en politieke ontwikkelingen worden ver op de achtergrond gehouden. Als Kahlo en Rivera meelopen in een demonstratie, een van de naar foto's gereconstrueerde scènes, wordt niet duidelijk waarvoor of -tegen ze demonstreren. Kahlo's artistieke ontwikkeling is gereduceerd tot een directe vertaling van haar leven in schilderijen, waarin haar lichamelijke handicaps een grote rol spelen. Middels inventieve effecten kan Hayek als Frida opeens in of uit een schilderij stappen. Als Kahlo over Rivera's verblijf in New York denkt, ziet ze haar echtgenoot als King Kong door de stad banjeren.

Ondanks de terughoudende behandeling van politiek in de film, werd het in de Italiaanse pers ironisch gevonden dat het festival, het eerste onder het Berlusconi-bewind, opende met een film over `rode' Frida. De film is geen groot Hollywoodspektakel, en ondanks Hayeks aanwezigheid niet een openingsfilm die veel glamour naar het festival brengt, zoals de nieuwe directeur De Hadeln beloofde. Bij de opening was de grootste ster Sophia Loren, aan de arm van haar zoon Edoardo Ponti, van wie buiten competitie Between Strangers wordt vertoond. La Loren droeg een felroze jurk, naar verluidt het is dit jaar bijna onmogelijk om de sterren in levende lijve te bewonderen. Ze schrijden niet meer over een verhoogd podium naar het festivalpaleis. Nieuwe sponsor Citroën levert de sterren per auto voor de deur af.