Voorkeur Beeldende Kunst

Bloemstillevens

De Spaanse schilder Juan van der Hamen (1596-1631) verloochende zijn Noordelijke afkomst niet. Hij was de zoon van een naar Spanje geëmigreerde Vlaming, en dat verklaart wellicht zijn belangstelling voor het genre van het stilleven, dat in de 16de- en 17de-eeuwse Nederlanden zo'n belangrijk specialisme vormde. Van der Hamen bekleedde een aanzienlijke positie aan het koninklijke hof in Madrid. De patronage van koning en adel voor stillevens vormt meteen een belangrijk verschil met de situatie in de Nederlanden, waar dergelijke schilderijen grotendeels voor een vrije markt werden geproduceerd. Het Frans Hals Museum in Haarlem toont een mooie selectie van veertig bloemstillevens uit de Spaanse Gouden Eeuw, afkomstig uit voornamelijk Spaanse musea en collecties. Associaties met bloemstillevens uit de Nederlanden dringen zich in deze expositie bijna vanzelf op, maar verschillen zijn er natuurlijk ook. Zo zijn de vazen vaak met scènes of mediterrane motieven beschilderd en gevat in een rijkbewerkt edelmetalen montuur, of ze zijn van doorzichtig glas waardoor de stelen van snijbloemen in een bundeltje zichtbaar zijn. Antonio Ponce was er een meester in, zoals is te zien in twee doeken met bloemvazen (circa 1650), waarin de lichteffecten van het transparante glas gevuld met water en bloemenstelen nauwkeurig zijn geobserveerd. Van een verbluffende gevarieerdheid en frisheid van kleur zijn ook de grote bloemenmanden van de eerste echte specialist in het genre, Juan de Arellano.

Spaanse bloemenpracht; stillevens uit de zeventiende eeuw t/m 14 okt in het Frans Hals Museum, Groot Heiligland 62, Haarlem. Di t/m za 11-17u zo 12-17u.

Aquarellen

Op de expositie van aquarellen door schilders van de Haagse School in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum blijkt Anton Mauve de absolute meester van de aquarel. Of hij nu een ploegende boer weergaf of een bloemenplukkend meisje, hij tekende niet met waterverf, maar schilderde vrijuit en wist zo de meest fijnzinnige resultaten te bereiken. Verder ook werken van o.a. Jozef Israëls, J.H. Weissenbruch en Jacob Maris.

Tekenen met water. Aquarellen van de Haagse School t/m 27 okt in het Rijksmuseum, Stadhouderskade, Amsterdam. Dag 10-17 u.

Only Human

Landhuis Oud-Amelisweerd in Bunnik, dat wordt beheerd door het Centraal Museum, is slechts enkele weken per jaar geopend voor publiek.

Deze nazomer is er een expositie te zien van moderne videowerken van kunstenaar Peter Bogers. Bezoekers worden tevens rondgeleid door het landhuis, dat bekend staat om z'n Chinese papierbehang uit 1770.

Only Human t/m 29 sept in Landhuis Oud-Amelisweerd, Koningslaan 9, Bunnik.

Open za en zo. Toegang alleen met rondleiding. Inl. 030-6570326 of www.centraalmuseum.nl

Franse favorieten

Vier Franse schilders uit twee bekende Nederlandse kunstcollecties zijn samengebracht in het Museum Mesdag in Den Haag. Henri Fantin Latour en Odilon Redon, twee favorieten van Helene Kröller-Müller, zijn gekoppeld aan Gustave Courbet en Théodore Rousseau uit de collectie van Hendrik Willem en Sientje Mesdag. Waar Kröller-Müller het oog vooral liet vallen op dromerige vrouwen, stillevens en litho`s, had de schilder Mesdag meer oog voor de schildertechniek.

Museum Mesdag, Laan van Meerdervoort 71, Den Haag. T/m 29 sept. Di-zo 12-17u.

En verder

Neo Rauch, t/m 6 okt in het Bonnefantenmuseum, Avenue Céramique 250 Maastricht, di t/m zo 11-17u. Ik en de buitenwereld vlak bij huis. Teken- en prentkunst uit de museumcollectie 1900-1950 t/m 18 okt, Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem, di-vr 10-17u, za en zo 11-17u; Hond en baas, t/m 27 okt in Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7, Den Haag, di-vr 11-17u, za en zo 12-17u. Teylers Museum, Spaarne 16, Haarlem, di-za 10-17 u, zo 12-17u; Holland Papier Biënnale t/m 8 sept in Museum Rijswijk, Herenstraat 67, Rijswijk. Di t/m vr en zo 14-17u, za 11-17u;