Resultaten Carrefour vallen tegen

Franse consumenten moeten hopen dat de producten van Carrefour niet op de resultaten van de Franse supermarktketen lijken. De cijfers over de eerste jaarhelft zien er op het eerste gezicht pico bello uit. De nettowinst is met 25 procent gestegen tot 400 miljoen euro, dik boven de verwachtingen van de meeste analisten. Maar na verwijdering van de fraaie verpakking laten de prestaties van het afgelopen halfjaar een duidelijk minder florissante indruk achter. De operationele winst is slechts met 4,4 procent gegroeid en zakenbank Merrill Lynch vermoedt dat zelfs dit bescheiden resultaat nog geflatteerd is door een daling van de afschrijvingen. De winstgroei vóór rente en belastingen is wellicht niet hoger dan 2 procent.

Er is veel gesproken over de problemen met de overzeese activiteiten van Carrefour. De omzet van het detailhandelsconcern is zeker nadelig beïnvloed door de economische malaise in Latijns-Amerika en door de schommelingen van de wisselkoersen. De in heel Amerika behaalde omzet daalde in de afgelopen periode met bijna 30 procent, maar zou bij ongewijzigde wisselkoersen een groei van 2 procent te zien hebben gegeven.

Maar ook al vormt de internationale expansie de basis voor de hoge waardering van Carrefour, Frankrijk is nog steeds de belangrijkste afzetmarkt, die meer dan de helft van de omzet van het concern voor haar rekening neemt. Des te onheilspellender is het feit dat juist deze markt sputtert. De omzetgroei in Frankrijk is het afgelopen halfjaar bijna tot stilstand gekomen. Het concern beweert dat de inzinking slechts van tijdelijke aard is en dat de omzet sinds het dieptepunt in juni alweer aan het stijgen is. Wellicht is dat zo. Maar een wegkwijnende omzetgroei is geen goede remedie tegen de twijfels over het vermogen van Carrefour om te blijven groeien op een zeer verzadigde markt.

Hoewel de waardering van Carrefour is gedaald, worden de aandelen nog steeds verhandeld op een niveau van ongeveer negen maal de verwachte winst vóór rente en belastingen over 2002 een premie van 20 procent ten opzichte van de sector als geheel. Tesco, zijn kleinere en sneller groeiende Britse concurrent, geniet eenzelfde waardering. Aangezien Carrefour al een tijdje aan het sukkelen is, stelt de markt zich met haar waardering zeer welwillend op.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.