Stefan Jacoby

In de lounge van het Europese hoofdkantoor van Mitsubishi Motor Sales in Schiphol Rijk staat een zogeheten Daruma, een rode pop die de boeddhistische monnik Bodidharma verbeeldt, die in Japan de Zen-sekte heeft opgericht. De Daruma fungeert in Japan als een soort talisman voor personen en bedrijven om hen te herinneren aan belangrijke doelen die moeten worden gehaald. Als een bedrijf of manager een doel heeft gesteld, wordt het linkeroog van de Daruma zwart geschilderd. Is het doel gehaald dan wordt ook het rechteroog ingekleurd.

Op 6 maart van dit jaar heeft de nieuwe bestuursvoorzitter van Mitsubishi Europa, de Duitser Stefan Jacoby, het linkeroog van de Daruma op het hoofdkantoor van Mitsubishi zwart geschilderd. Het doel is in Europa binnen drie tot vijf jaar 300.000 personenauto's en lichte bestelwagens te verkopen. Maar inmiddels is het marktaandeel van Mitsubishi alleen in Nederland al gedaald van ruim 11.000 auto's in 2001 (marktaandeel 2,1 procent) naar 9.000 auto's dit jaar. In Europa worden dit jaar 211.000 Mitsubishi's verkocht. ,,Er moet dus een inhaalslag worden gemaakt'', zegt Jacoby over het ambitieuze doel dat hij en het bedrijf zich hebben gesteld. ,,Een van de problemen is dat er recent bij Mitsubishi te weinig is geïnvesteerd in nieuwe producten. Autorijden is ook emotie. Dat element ontbrak een beetje aan de auto's van Mitsubishi.''

DaimlerChrysler heeft sinds enkele jaren een controlerend belang van 38 procent in Mitsubishi, met als gevolg dat het bedrijf op vitale plaatsen binnen het management Duitsers heeft geparachuteerd. Bij Mitsubishi in Japan is dat Rolf Eckrodt, bij NedCar in Born zwaait Günter Butschek de scepter en bij Mitsubishi Europa is Stefan Jacoby nu de baas.

,,Je ziet daardoor dat de hele Japanse cultuur bij Mitsubishi langzaam maar zeker wordt vervangen door de Duitse'', zegt Bert Keulen van vakbond De Unie. ,,Jacoby is het prototype van de Duitse automanager: accuraat en met kennis van zaken. Enerzijds zeg ik: `als Duitsers het niet redden in de auto-industrie, dan redt niemand het'. Maar ik ben sceptisch genoeg om me te realiseren dat het verkopen van die 100.000 Mitsubishi's die bij NedCar worden geproduceerd een heel karwei wordt. Zelfs voor Jacoby.''

Stefan Jacoby werd geboren op 10 april 1958. Na het gymnasium en het behalen van zijn MBA aan de universiteit van Keulen, werkte hij van 1985 tot oktober 2001 bij Volkswagen, waar hij aanvankelijk betrokken was bij het productieproces en marketing en opklom tot adviseur van de raad van bestuur. Hij werkte voor VW in de Verenigde Staten, Japan en Duitsland in verschillende managementfuncties. In zijn laatste functie was hij vice-president van de regio Azië.

,,Hij was bij VW een vertrouwensman van Ferdinand Piëch'', zegt Henk Rottinghuis, directievoorzitter van Pon Holdings, die ondermeer Volkswagen in Nederland importeert. ,,Ik heb Jacoby een felicitatiebriefje gestuurd na zijn benoeming bij Mitsubishi. Ik vind hem een vaardig manager. Met Jacoby kon je wat `prijssetting' betreft als importeur van Volkswagen zaken doen. Hij is niet alleen commercieel goed, maar vooral financieel op de hoogte. De combinatie van die twee maakt hem vrij uniek.''