Nieuwe baas past beter bij Berlusconi

Morgen opent het filmfestival van Venetië met `Frida', een film over de Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo. De nieuwe directeur Moritz de Hadeln wil het festival publieksvriendelijker maken.

Taxi's zijn in Venetië veel duurder dan in Berlijn. Het is slechts een van de dingen waarover Moritz de Hadeln, de nieuwe directeur van het filmfestival van Venetië, klaagt. In een interview met de Italiaanse krant Corriere della Sera beweert De Hadeln (62) dat het oudste filmfestival van de wereld, dat morgen voor de 59ste keer begint, de laatste jaren veel van zijn status verloren had. Elders beweert de Zwitser dat het Lido, het Venetiaanse eiland waarop het festival zich afspeelt, een getto was geworden waar alleen nog kunstzinnige films werden vertoond.

De Hadeln is de opvolger van Alberto Barbera, die vorig jaar werd ontslagen en moest worden opgevolgd door iemand die beter past bij wat de regering Berlusconi onder cultuur verstaat. Onder Barbera zou het festival niet genoeg glamour geleverd hebben. De benoeming van De Hadeln was een meesterzet. De Hadeln was juist ontslagen bij het filmfestival van Berlijn, dat hij 22 jaar leidde. De Hadeln werd juist verweten dat hij teveel Amerikaanse glamour naar het festival haalde.

De Hadeln is trots op wat hij in een paar maanden gepresteerd heeft. In het voorwoord van de catalogus beweert hij met zijn haast ontwapenende arrogantie al even trots dat dit komt omdat iedereen hem kent en hij iedereen. Voor het eerst wordt er dit jaar in Venetië het begin gemaakt van een officiële markt waar films gekocht en verkocht kunnen worden. ,,Film is zowel een kunst als een industrie'', schrijft De Hadeln pront. Toch heeft hij ook veel van zijn voorganger overgenomen, zoals de twee competities waar Barbera vorig jaar mee begon. Het verschil tussen die twee competities was – expres, volgens Barbera – niet altijd duidelijk. De Hadeln maakt wel een helder onderscheid: de 21 films die een Gouden Leeuw kunnen winnen vallen in de `klassieke stijl', de 18 kandidaten voor de `San Marco' zijn `vernieuwend'. Punt. Je zou kunnen zeggen dat De Hadeln pas echt een getto voor de kunstzinnige film wil scheppen. In de eerste categorie vallen films van Sam Mendes (The Road to Perdition) en Todd Haynes (Far From Heaven), in de tweede van Claire Denis (Vendredi Soir) en Lukas Moodysson (Lillja 4-Ever). De Hadeln somt ook maar vast de thema's op waaronder alle films van het festival kunnen vallen: geschiedenis, sociale gevoeligheid en aandacht voor andere kunsten. Onder dat laatste thema valt in ieder geval Frida van Julie Taymor, een biopic over de Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo, waarmee het festival morgen opent. De titelrol wordt gespeeld door Salma Hayek.

Helemaal buiten competitie wordt misschien wel de opmerkelijkste film vertoond: 11'09'01, een compilatiefilm waarin uiteenlopende regisseurs als Amos Gitaï, Samira Makhmalbaf, Mira Nair en Ken Loach hun licht laten schijnen over de terroristische aanslagen van elf september.