Goed dat er Duitse politie is

De diefstal van vrachtwagens stijgt in Noord-Limburg schrikbarend, maar de politie doet niets. Lage prioriteit, meldt het korps.

Zware trucks rijden af en aan op het industriegebied aan de Expediteursweg in Venlo. Op het complex vlakbij de Duitse grens zijn diverse transportondernemingen gevestigd. Hoge hekken, met schrikdraad. ,,Al onze veertig auto's hebben alarmsystemen en startonderbrekers'', zegt directeur W. Beurskens van R. Jans Transport. ,,En 's nachts houden camera's een oogje in het zeil. Het lijkt hier Fort Knox wel. Desondanks ziet het dievengilde kans toe te slaan.''

Op 3 maart verdwenen twee geladen vrachtwagens van zijn parkeerplaats. Waarde: ongeveer 650.000 euro. Beurskens deed aangifte. ,,De politie reageerde laconiek. Zo van: `U weet toch dat het stelen van trucks hier in Venlo de normaalste zaak van de wereld is?' Ik wist niet wat ik hoorde. De agenten deden geen enkel onderzoek, ze kwamen alleen om proces-verbaal op te maken.''

De politie Limburg Noord erkent dat het bestrijden van diefstal van bedrijfsauto's `een lage prioriteit' heeft. ,,We komen daar nauwelijks aan toe'', zegt een woordvoerder. ,,Criminaliteit tegen personen krijgt nu eenmaal voorrang. Een affaire als de recente brand in Roermond (waarbij zes kinderen om het leven kwamen, red.) neemt een groot deel van onze capaciteit weg.'' Beurskens heeft daar `best begrip' voor. ,,Maar de politie laat ons volledig in de kou staan. En dat terwijl de diefstallen hier hand over hand toenemen.''

Uit cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, onderdeel van het Nationaal Platform Criminaliteit Beheersing, blijkt, dat van januari tot en met juni in de regio Limburg Noord 101 bedrijfsvoertuigen verdwenen, 22 méér dan in dezelfde periode van 2001. Namens zeven Noord-Limburgse expediteurs voert Beurskens binnenkort een gesprek met burgemeester J. Schrijen van Venlo, tevens korpsbeheerder, om te pogen het `ernstige probleem' samen op te lossen. ,,Met meer blauw, en meer honden'', als het aan Beurskens ligt. Hij heeft de burgemeester in juli een brief gestuurd met voorbeelden van diefstallen en het `teleurstellende optreden' daartegen van de politie.

Enkele dagen na de inbraak op zijn eigen terrein, zo schreef hij Schrijen, ontdekte een van zijn chauffeurs beide gestolen auto's op een parkeerplaats vlak over de grens. Beurskens nam meteen contact op met de Duitse politie. Nog voor hij zelf op de parkeerplaats aankwam, waren tien Duitse agenten al aan een grondig onderzoek begonnen. De Duitse politie is wél slagvaardig, aldus Beurskens: ,,Ze lossen 65 procent van de transportmisdaden op, in Nederland komen ze nog niet aan 10 procent.'' De Duitse agenten wilden deze zaak samen met hun Venlose collega's aanpakken, ,,maar die voelden daar niet voor'', zegt Beurskens. ,,`Er komt toch niks uit', zeiden die.''

Een dergelijke reactie, meent Beurskens, vindt hij `een aanmoediging voor dieven'. Hij ziet de criminelen `steeds brutaler en vindingrijker' worden. De `omgekeerde ramkraak' is volgens hem populair. ,,Ze jatten op een terrein een truck en rijden dwars door de vergrendelde poort heen naar buiten. Hoe ze aan de autosleutels komen? Die liggen altijd ergens op het kantoor, dat moet van de brandweer.'' Beurskens herinnert zich ook hoe een collega-transporteur in zijn eigen auto werd ontvoerd. ,,Op een gegeven moment gooiden ze hem uit zijn wagen, laadden de vracht over in hun busjes en vertrokken.''

De transportverzekeraars menen dat de ondernemers hun vrachtwagens beter dienen te beveiligen. Ze moeten, bijvoorbeeld, hun trucks op sommige ritten met twee chauffeurs bemannen, en altijd zorgen voor een startonderbreker in hun voertuigen. Die maatregelen zijn nodig om de premies in de hand te houden, aldus de grootste verzekeraar TVM.

TVM becijferde dat de totale schade (in Nederland) als gevolg van vrachtwagencriminaliteit in het eerste half jaar van 2002 43 procent hoger lag dan in dezelfde periode van het vorige jaar. ,,Het gaat om miljoenen euro's'', aldus directeur A. Bos van TVM. De dieven hebben het volgens hem eerder gemunt op de trucks – ,,die is al gauw 100.000 euro waard'' – dan op de lading.

In het blad TVM Actueel van april/mei 2002 zegt ook C. Selhorst, leider van het team transport-criminaliteit van het Korps Landelijke Politiediensten, dat het ,,slecht gesteld is met de beveiliging van het merendeel van de trucks''. Uit ons onderzoek blijkt ook, zegt Selhorst, ,,dat chauffeurs met bendes onder één hoedje spelen om lading achterover te drukken''. Criminelen ,,bezoeken wegrestaurants, zijn op parkings en zijn altijd op zoek naar chauffeurs die `te koop' zijn''.

Selhorst vertelt dat uit analyses blijkt dat er in Nederland ,,tussen de dertig en veertig min of meer georganiseerde bendes opereren, die het hebben voorzien op de transportsector''. Volgens woordvoerder J. Stalenburg van TVM betreft het ,,Brabantse kampbewoners en door de oorlog geharde Serviërs''. ,,De diefstallen maken het leven van de chauffeurs gevaarlijk, terwijl het al zo moeilijk is Nederlandse chauffeurs te vinden.''