Choreograaf Forsythe verlaat Ballet Frankfurt

De Amerikaanse choreograaf William Forsythe (53) heeft gisteren aangekondigd na afloop van zijn contract in 2004 niet meer beschikbaar te zijn voor het Ballet Frankfurt.

Het vertrek van de vermaarde Forsythe, die internationaal veel lof oogstte voor zijn werk, is het gevolg van ingrijpende bezuinigingen die het stadsbestuur de kunstsector wil opleggen en die het ballet bijzonder hard treffen.

,,Voor mijn methodologische ontwikkeling is het onontbeerlijk dat ik me bevrijd uit de structuren die het cultuurbeleid in Frankfurt onontkoombaar opdringt'', schrijft de choreograaf in een gisteren verschenen open brief. ,,Het valt me zwaar om mijn levenswerk in de steek te laten.''

Forsythe geeft sinds 1984 leiding aan het dansgezelschap, dat in de afgelopen jaren wereldfaam verwierf. Twee keer achtereen werd het door het toonaangevende vaktijdschrift Ballet international uitgeroepen tot ballet van het jaar.

Forsythe is al sinds dit voorjaar in een heftig conflict verwikkeld met het stadsbestuur onder leiding van christen-democrate Petra Roth. De meest recente bezuinigingsvoorstellen voorzien voor het Ballet Frankfurt een vermindering van de subsidie met 80 procent. Het ballet ontvangt 6,6 miljoen euro per jaar.

Dit voorjaar werd al duidelijk dat het experimentele Theater am Turm (TAT), dat ook onder leiding van Forsythe staat, in de bezuinigingen zou sneuvelen. In mei lekte een rapport uit waaruit bleek dat de stad het contract van Forsythe na 2004 niet meer wilde verlengen. In juni ontkende Roth nog dat het stadsbestuur Forsythe kwijt wilde.

De recente voorstellen, van de hand van een SPD-politicus, waren voor Forsythe blijkbaar de laatste druppel. Behalve op het ballet voorziet het plan ook in bezuinigingen op de opera en het theater. De stad probeert de hogeschool voor de kunsten, de Städelschule, over te dragen aan deelstaat Hessen. Het TAT krijgt 1 miljoen euro minder en verdwijnt in 2004 helemaal.

In de Duitse ochtendbladen wordt de bezuinigingsdrift in Frankfurt gehekeld. De conservatieve Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) voelt wel de noodzaak om ook in de kunsten te snoeien, maar vindt het onbegrijpelijk dat het ballet met ingang van 2004 vrijwel niet meer kan bestaan. Dat ,,komt voort uit een al te conservatieve opvatting over kunst'', aldus een auteur in het Feuilleton vanochtend. Het ballet was achttien jaar een uithangbord voor de stad en een succesvol exportproduct. Een stad die zo'n gezelschap opgeeft kan niet langer pretenderen een ,,Stadt der Moderne'' te zijn.

,,Er is geen liefde in dit kille oord'', schrijft de Süddeutsche Zeitung, ,,om van hartstocht maar te zwijgen.''

De stad nam Forsythe in de afgelopen maanden met meerdere argumenten onder vuur. Zo zou hij met zijn gezelschap niet productief genoeg zijn. Vergelijkbare ensembles in München en Hamburg zouden per seizoen meer voorstellingen geven. Ook was er kritiek op de inhoud: Forsythe zou in herhaling vervallen, zijn avant-gardistische vocabulaire zou uitgeput zijn.