Swiss zoekt toenadering tot BA

Swiss International Air Lines, de afgeslankte Zwitserse luchtvaartmaatschappij die is opgericht na het bankroet van Swissair, gaat een overeenkomst aan met British Airways, waarbij passagiers van beide luchtvaartmaatschappijen onderling de bonuspunten van hun frequent flyer-programma's kunnen uitwisselen. De overeenkomst houdt volgens een woordvoerder van Swiss niet in dat het bedrijf zich automatisch zal aansluiten bij Oneworld, een van de vier grote allianties in de wereldluchtvaart, waar naast British Airways en American Airlines ook Cathay Pacific, Iberia, Aer Lingus, LanChile en Qantas deel van uitmaken.

Swiss heeft met American Airlines op verschillende routes in Noord-Amerika codesharing, het gezamenlijk uitvoeren van vluchten onder hetzelfde nummer. American Airlines kan geen codesharing-overeenkomst sluiten met BA, omdat er geen overeenkomst is tussen Groot-Brittannië en de VS die het recht geeft onbelemmerd van elkaars luchtruim gebruik te maken.

Dit is een extra handicap voor de alliantie Oneworld, aangezien de grote concurrerende allianties Wings (KLM-Northwest/Continental), Skyteam (Air France-Delta), Star (Lufthansa-United) in de luchtvaart wel vrijelijk tussen Europa en de VS mogen vliegen.

BA dreigt nog verder in de klem te komen door de tienjarige overeenkomst voor samenwerking die Northwest, Continental en Delta in de VS hebben aangekondigd. Daardoor wordt KLM in Europa steeds verder in de armen gedreven van Air France. Begin jaren negentig ketste de grote luchtvaartfusie `Alcazar' in Europa tussen Swissair, Austrian Airlines, SAS en KLM nog af omdat Swissair geen afstand van zijn Amerikaanse partner Delta wilde doen en KLM vasthield aan Northwest. Maar door het Amerikaanse initiatief om de samenwerking te intensiveren is de combinatie Delta-Northwest voor de Europeanen geen probleem meer.