Actie tegen `terreur' van een ratelende fax

Rollen verspild papier, liters verloren inkt en veel irritatie. Dat is volgens de Amerikaanse ondernemer Steve Kirsch het gevolg van de ongewenste reclame die het Amerikaanse bedrijf fax.com per fax verstuurt. De ondernemer is de ratelende faxmachine zat en heeft in San Fransisco een rechtszaak aangespannen. Hij eist een schadevergoeding van 2,2 miljard dollar. De claim is volgens Kirsch bedoeld om het reclamebedrijf te dwingen zijn activiteiten te beeindigen.

Fax.com verstuurt Kirsch 3 miljoen reclamefaxen per dag. Het is bij Amerikaanse wet verboden om ongevraagd een faxbericht te versturen waarin een product of dienst te koop wordt aangeboden. De maximale boete bedraagt ruim 1500 euro per fax. Fax.com kreeg twee weken geleden al een boete van 5,6 miljoen euro opgelegd door de Federale Communicatie Commissie. Het was de eerste keer dat de commissie faxreclame beboette.

Kevin Katz, bestuursvoorzitter van fax.com, noemde de aantijgingen van Kirsch ,,ongegrond en absurd.'' Wie de reclame niet wil ontvangen kan volgens hem gewoon een gratis telefoonnummer bellen, om te voorkomen dat hij nog meer faxen krijgt.

In Nederland is faxreclame niet verboden. Alleen als de ontvanger aangeeft geen prijs te stellen op de berichten, moet de adverteerder stoppen. De verzender is overigens wel verplicht de ontvanger er op te wijzen dat hij of zij bezwaar kan maken tegen de faxen. ,,Het is net als met de post'', zegt de woordvoerder van het ministerie van justitie. ,,Je mag een brievenbus volproppen tot de eigenaar zegt dat je dat niet meer mag doen.''

Waarschijnlijk wordt de wet binnenkort aangescherpt. Volgens Justitie is er een wet op komst die het geautomatiseerd toesturen van reclame aan particulieren verbiedt. De wet richt zich in eerste plaats op internetreclame. Faxen die geautomatiseerd in grote getale verstuurd worden – zoals bij fax.com het geval is – worden in Nederland ook verboden als de wet wordt aangenomen.