Snelle maaltijdsalade

Deze snel te bereiden en voedzame zomersalade wordt direct op borden geserveerd. Gebruik grote borden zodat de salade de ruimte krijgt om aantrekkelijk gepresenteerd te worden. Koop wel gekookte en ongepelde steurgarnalen, die bezitten meer van hun oorspronkelijke smaak dan de gekookte en gepelde garnalen, zogenoemde `roze' garnalen; daarvan is de smaak ten onder gegaan aan overmatige toevoeging van bederfremmende chemicaliën.

Bereiding: Halveer de avocado aan weerszijden van de pit zodat er twee bolle helften worden verkregen en tevens een plat middenstuk waarin de pit vervat zit. Duw de pit uit het middenstuk en trek met een mesje de schil van het vruchtvlees af (of gebruik een dunschiller). Leg beide middenstukken in het midden van beide borden. Verwijder de schil van de bolle helften, leg ze (bolle kant boven) aan weerszijden van ieder plat stuk en snijd ze dwars op de draad in schuine plakjes; druk vervolgens met de vlakke hand op de plakjes zodat ze elegant uitwaaieren als vleugels. Snijd de stukken surimi in 3 schuine stukken elk en stapel de stukjes kriskras over elkaar heen op beide platte stukken avocado, die zodoende aan het zicht onttrokken worden. Schik de blonde blaadjes kropsla rond de avocado op de borden. Snijd de tijgertomaat in plakjes en halveer ze. Pel de steurgarnalen. Garneer de kropsla met partjes tijgertomaat en steurgarnalen. Maal zeezout en royaal peper over het geheel. Strooi bieslook over de avocado, dillegroen over de surimi en peterselie over de kropsla. Roer de olie lepelsgewijs door het citroensap zodat een lichtgebonden dressing wordt verkregen. Sprenkel de dressing meteen over de salade en serveer direct. Geef er ciabatta, stokbrood of Turks wittebrood bij.