Consument mijdt cafés om hoge prijs

De consument heeft de cafés afgestraft voor de sterke prijsverhogingen. In het tweede kwartaal is de verkoop van drankjes er stevig gedaald. In restaurants en hotels, waar de prijzen minder sterk stegen, groeide de omzet wel.

Met de invoering van de euro hebben cafés hun prijzen met gemiddeld met 8 procent verhoogd. Dat maakte een golf van protest los. De consumentenbond trok aan de bel en politici riepen cafégangers op om dure cafés te mijden.

Uit de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren presenteerde, blijkt dat de consument dat advies heeft opgevolgd. Cafés hebben in het tweede kwartaal van 2002 7,7 procent minder consumpties verkocht. Aangezien de consument meer voor die drankjes betaalt dan voorheen, is de werkelijke omzetdaling kleiner: 0,1 procent. Een omzetdaling is echter zeldzaam in de branche. De laatste deed zich voor in 1996.

Het Bedrijfschap Horeca en Catering noemt de situatie ,,zorgelijk''. ,,Cafés worden in het nauw gedreven'', zegt de woordvoerder. ,,De loon- en inkoopkosten zijn gestegen, maar de consument straft hogere verkoopprijzen af.''

M. Claes, directeur van de werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland, deelt niet de lezing van het bedrijfschap. ,,De consument mijdt cafés helemaal niet door de hoge prijzen'', zegt hij. ,,Door de economische tegenslag heeft hij gewoon minder te besteden en dan bezuinigt hij op luxe uitgaven zoals uitgaan.''

Cafébazen zijn het beschuldigende vingertje zat, zegt Claes. Ze moeten naar zijn zeggen aan meer dan 120 regels voldoen, de accijns voor bier is vorig jaar met 18 procent gestegen en ondernemers zouden recentelijk gemiddeld 15.000 euro extra hebben uitgegeven aan brandveiligheid. Claes: ,,Er wordt gedaan alsof cafébazen hun zakken vullen, maar ze verdienen helemaal niet veel.'' Het gemiddelde besteedbare jaarinkomen van een cafébaas is volgens Claes ongeveer 20.000 euro. ,,En dat wordt steeds minder'', zegt hij. ,,Maar bij tegenslag gaan ze gewoon nog harder werken.''