Wederom verlies bij Telegraaf

Dagbladconcern De Telegraaf koerst opnieuw af op een jaar waarin het verlies draait. De onderneming, die gisteravond halfjaarcijfers publiceerde, gaat wederom snijden in het personeelsbestand, met name bij de regionale kranten als het Noordhollands Dagblad en De Limburger. Volgens bestuurslid W. Kok gaat het om 150 à 200 banen die moeten verdwijnen.

Voor de reorganisatie trekt het Amsterdamse bedrijf 25 miljoen euro uit waardoor dit jaar een `licht verlies' wordt geleden. Vorig jaar belandde het concern ook al in de rode cijfers. Toen werd voor het eerst in de geschiedenis van de onderneming een verlies geboekt van bijna 30 miljoen euro.

De Telegraaf heeft, net zoals andere krantenbedrijven, last van malaise op de advertentiemarkt. De advertentieomzet bij het dagblad De Telegraaf daalde de afgelopen zes maanden met 17 procent. Vooral het aantal personeelsadvertenties nam sterk af, namelijk met 33 procent. Bij de regionale kranten daalde de omzet uit advertenties minder sterk, ruwweg met 9 procent. Voor het tweede halfjaar verwacht bestuurder Kok geen verbetering. Ook voor volgend jaar is hij somber.

Het concern De Telegraaf behaalde over de eerste zes maanden een nettowinst van 11,3 miljoen euro tegen ruim 19 miljoen een jaar eerder. De omzet daalde met 70 miljoen euro tot 384 miljoen. Het grootste deel van de daling, 45 miljoen euro, kwam door het afstoten van de Biegelaar Groep, de drukkerijen van De Telegraaf. Autonoom daalde de omzet met 6 procent.

Met de aangekondigde reorganisatie komt het totaal aantal ontslagen bij het concern uit op bijna 500 werknemers. Dat is ongeveer 10 procent van het personeelsbestand. Kok verwacht geen verdere saneringen, ook niet bij een doorzettende malaise op de krantenmarkt.

Kok zegt dat De Telegraaf geen interesse heeft in Het Parool, dat zich wil losweken van moederbedrijf PCM Uitgevers. ,,Wij zoeken onze groei in tijdschriften, niet in kranten.''