`Stormloop op theaters'

Aan de voorverkoop te zien, wordt het komende theaterseizoen een topjaar. `Theater is gewoon in', zeggen de schouwburgdirecteuren.

,,Het wordt een gek seizoen,'' zegt directeur Piet de Koning van het Zaantheater in Zaanstad, ,,er is een stormloop op de theaters in Nederland gaande.'' Volgens de VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies) is het aantal bezoekers aan schouwburgen en concertzalen vorig jaar met 1,7 miljoen gestegen naar 13,3 miljoen. Eenderde van de voorstellingen in de grote zalen was uitverkocht. Uit een steekproef onder schouwburgen in de provincie (met rond de 800 plaatsen) gaat het komende seizoen – dat morgen met de Uitmarkt in Amsterdam begint – nóg meer toeschouwers opleveren.

Alle directeuren beleven nu reeds een ,,spectaculaire toename'' van het aantal verkochte kaartjes in de voorverkoop. Het Zaantheater had vorig seizoen in totaal 94.000 bezoekers, en heeft in de voorverkoop nu reeds 90.000 kaartjes verkocht. Zestig voorstellingen zijn al uitverkocht. Directeur Frans Lievens van het Scheldetheater in Terneuzen zag zijn voorverkoop met 50 procent stijgen. Bas Schoonderwoerd van de Parkstad Limburg Theaters in Kerkrade en Heerlen zag zijn bezoekersaantal in zes jaar tijd verdrievoudigen. De nieuwe bezoekers gaan vooral naar musical, cabaret, popmuziek en opera. Toneel blijft gelijk, of stijgt minder. Dans is altijd een zorgenkind, met een uitzondering voor de Ierse dansspektakels als River Dance, die juist ,,als een tierelier'' gaan.

Volgens de directeuren is het theateraanbod tegenwoordig beter toegesneden op de wensen van het grote publiek. Volgens Schoonderwoerd hangt de stijging samen met de grote groei van de vrijetijdsindustrie, die al langer gaande is: ,,Theater is nu met een inhaalslag bezig. De mensen hebben genoeg gebungeejumpt.'' Anderen wijzen op de groeiende theatercultuur bij bedrijven: de bedrijfsuitjes naar het theater die samenhangen met de sponsoring. Piet de Koning: ,,Theater is gewoon in. In tijden van crisis gaat iedereen naar de kroeg, de kerk, en het theater.'' Volgens Arthur Oostvogel van De Harmonie in Leeuwarden is er sprake van ,,verzadiging bij het publiek van alle nonsens op televisie. Mensen zoeken verdieping.''

Volgens De Koning kopen mensen nu reeds kaartjes omdat het hele jaar – met vakanties en uitjes – van tevoren wordt vastgelegd: ,,De Nederlander wil in zijn agenda hebben staan dat hij op 3 april 2003 naar Lenette van Dongen kan.'' Ook zijn toeschouwers dol op arrangementen, waarbij ze in het theater eten, of zelfs blijven slapen, zoals mogelijk is in het Theaterhotel te Almelo. Bij de voorverkoop zien de directeuren de trend dat bezoekers abonnementen zelf willen samenstellen. Groot nadeel van de succesrijke voorverkoop, waarbij succesnummers al vroeg uitverkocht zijn, is dat veel mensen misgrijpen. Om dit te ondervangen houden theaters kaarten achter voor de losse verkoop.