Etenstijd `vervaagt'

Steeds meer Nederlandse mannen gebruiken het ontbijt op weg naar hun werk. De helft van alle Nederlanders luncht nog altijd gewoon thuis. Kant-en-klaarmaaltijden zijn vooral populair onder mensen zonder baan. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit een onderzoek van organisatie-adviesbureau Deloitte & Touche naar eetgedrag van Nederlanders.

Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur, 33 procent van de Nederlandse consumptie vindt niet thuis plaats, tegen 20 procent vier jaar geleden. Uit het onderzoek, onder 710 vrouwen en 698 mannen, blijkt verder dat de `traditionele eetmomenten' vervagen. Mensen eten niet meer op vaste tijdstippen, maar wanneer ze trek hebben. Omdat het avondeten steeds later wordt gegeten, snoepen Nederlanders vaker candybars, koekjes en broodjes tot ze gaan eten.

Bijna 20 procent van de Nederlanders eet 's ochtend nooit. Met name universitair opgeleide vrouwen ontbijten weinig thuis (3,8 keer per week), een aantal dat overeenkomt met laag opgeleide mannen. Universitair opgeleide mannen ontbijten daarentegen 4,5 keer per week thuis. Verder heeft 12 procent van de mannen de ontbijttafel verruild voor de auto en de trein, tegen 7 procent van de vrouwen. Zo'n 95 procent van alle Nederlanders luncht. 42 procent van de mannen luncht thuis, van de vrouwen 62 procent.