Bright Eyes

Eerder dit jaar verraste Conor Oberst, de jonge hond van de lofi-scene in Amerika, vriend en vooral vijand met zijn nieuwe band Desaparecidos, waarmee hij een snoeihard en geëngageerd rockalbum afleverde.

Ook het nieuwe album van Bright Eyes, de band waarmee hij zich eerder profileerde, zal menigeen verrassen.

Lifted or The Story is in the Soil, Keep Your Ear to the Ground begint weliswaar als een ouderwetse lofiplaat, akoestisch en krakkemikkig, maar na een slordige zes minuten prachtig gerommel stopt het openingsnummer abrupt en wordt een nieuwe toon gezet.

Ook Conor Oberst bewijst dat de heropleving van de lofi gepaard gaat met een minder hautaine afwijzing van de mogelijkheden van de studio.

Het lijkt er bovendien op dat Oberst vrijwel alle muzikanten die deel uitmaken van de streng onafhankelijke muziekscene in Omaha, Nebraska mobiliseerde voor een album dat Bright Eyes naar een hoger plan moest tillen. Zo'n 25 man zorgen voor een enorme rijkdom aan instrumentatie. Schoonheid is dan ook de eerste eis die nu aan de muziek gesteld wordt.

De liedjes moeten zelfs af zijn, al blijft het anarchisme in de songstructuren natuurlijk heilig. Dit maakt van de nieuwe Bright Eyes een meeslepende visie op de nieuwe lofi, waarin een hoogstpersoonlijke kijk op arrangeren de ruimte laat aan minimalisme, chaos, traditie én productionele vaardigheden.

Bright Eyes, Lifted or The Story is in the Soil, Keep Your Ear to the Ground.

Wichita Recordings/Clearspot/Konkurrent, EFA CD 21977