Huppen met De La Guarda

Eerst is het alsof we – samengedreven in een duistere ruimte – boven onze hoofden de onderkant van een aquarium zien, waarin ondefinieerbare wezens lijken te zwemmen. Dat duurt geruime tijd; we krijgen alle gelegenheid om te bedenken dat dit een papieren plafond is waarop de kunstenmakers hun schaduwen werpen. Dan zakt er opeens iemand, aan een kabel, door dat papier heen. En nog een, en nog een. Tot het papier wordt weggetrokken, de ruimte 14 meter hoog is en de show kan beginnen.

De La Guarda begon in 1993 als verrassend hoogstandje in een Argentijnse nachtclub en groeide uit tot een internationaal bedrijf dat permanent speelt in New York, Mexico en Korea. Een vierde afsplitsing dient nu via Amsterdam het Europese vasteland te veroveren. Het ensemble is, met uitzicht op het IJ, neergestreken in een afgedankte hal op het vroegere NDSM-terrein, die vaardig werd ingericht als hotspot. Daarbinnen is een grote zwarte box gebouwd: een theater waarin maximaal 900 bezoekers kunnen staan. Zitplaatsen passen hier niet.

De show duurt een kleine vijf kwartier en is gebaseerd op een kruising tussen acrobatiek, showdans en alpinisme. De artiesten zijn bevestigd aan krachtige kabels, waardoor ze langs muren kunnen lopen, uit het plafond zakken en over onze hoofden zwieren. Soms levert dat een mooi beeld op, zoals een krampachtig in elkaar grijpende kluwen mensen die in de lucht hangen als opvarenden van de Titanic die de reddingsboten niet konden bereiken.

Maar al snel blijkt hoe beperkt het aantal kunstjes is dat aan zo'n kabel kan worden verricht. Er moet dan ook heel wat omheen gebeuren: bombardementen aan confetti, ballonnen, water en Toppop-rook, gestamp op een nat plateau, massaal krijgsgezang, pulserende percussie – en vooral voortdurend niets. Dan moet het publiek zelf maar wat op de beat meehuppen, hetgeen gisteravond trouwens gretig gebeurde.

Een voorstelling die op maximaal effectbejag mikt, zoals die van De La Guarda, zou zich minstens in een tomeloze vaart moeten voltrekken. Hier laat het volgende nummer echter telkens op zich wachten, als bij een dance party waar een paar stunts worden vertoond. Dat maakt het spektakel tamelijk schamel.

Volgens de aankondiging staat De La Guarda tot eind september in Amsterdam. In werkelijkheid blijft men hier echter drie maanden; over enkele weken komt dan ook het bericht dat de show wegens overweldigend succes wordt geprolongeerd.

Voorstelling: De La Guarda. Regie: Pichon Baldinu en Diqui James. Gezien: 20/8 in Docklands (NDSM-terrein), Amsterdam. Inl. (0900) 3005000, www.i-godelaguarda.nl