Milieuclub zet Nutreco bij `vieze vijf '

Milieudefensie heeft tot woede van Nutreco, de grootste zalmkweker ter wereld, vandaag een klacht ingediend bij het ministerie van Economische Zaken over de zalmkweek van het bedrijf in Chili.

Volgens de milieuorganisatie lapt het bedrijf in Chili de (vrijwillige) OESO-richtlijnen voor multinationals aan zijn laars.

Nutreco, onderdeel van de midkap-index, kan zijn claim dat het overal ter wereld duurzaam werkt, niet waarmaken, aldus Milieudefensie in een vandaag gepresenteerd onderzoek naar `bio-industrie in Chileense wateren'. Paul de Clerck, campagneleider bij Milieudefensie: ,,Nutreco beweert dat het overal ter wereld dezelfde normen toepast op milieu- en sociaal gebied. Maar dat is gewoon niet waar. Nutreco past zich gewoon aan bij de sfeer van het land waar het produceert.''

Nutreco wijst de aantijgingen van de hand. De woordvoerder van het bedrijf: ,,Er staan volkomen ongegronde beschuldigingen in dat onderzoek. Dat wij in Chili onder het wettelijk minimumloon zouden betalen, hebben ze herroepen, maar inmiddels staat het wel in tal van publicaties. Wij hebben Milieudefensie een jaar lang alle medewerking verleend. We hebben een bezoek aan een kwekerij geregeld. Er zijn gesprekken met onze raad van bestuur geweest. En dan komen ze hiermee. Dit is een dolkstoot in de rug. Dit is niet wat wij gewend zijn bij besprekingen met andere NGO's.'' NGO's zijn niet-gouvernementele organisaties.

Nutreco brengt door het kweken van zalm het milieu in de meren en voor de kust van Chili ernstige schade toe, aldus het onderzoek van Milieudefensie. De meren raken vervuild door ,,schrikbarend'' grote hoeveelheden antibiotica en chemicaliën. Inheemse vissoorten verdwijnen. Volgens Nutreco is er geen bewezen causaal verband tussen het kweken van zalm en schade aan het milieu.

Het onderzoek is het eerste in een serie van vijf Nederlandse bedrijven, door Milieudefensie de `vieze vijf' genoemd, die het ,,niet zo nauw nemen'' met maatschappelijk verantwoord ondernemen in het buitenland. De campagne speelt in op de duurzaamheidsconferenie in Johannesburg in Zuid-Afrika, die volgende week begint.

zalmkweek: pagina 13