Twijfel aan snelle schulreductie van treinbouwer Alstom

De koers van de Franse transport- en turbinebouwer Alstom is gisteren onderuit gegaan nadat er twijfels zijn ontstaan over de schuldafbouw bij het concern en defecten aan geleverde locomotieven in Amerika. De beurswaarde van het in Parijs genoteerde concern is sinds de beursgang in juni 1998 met meer dan 80 procent gedaald. Deze week bedroeg het verlies al 24 procent.

Alstom, dat onder meer locomotieven, cruiseschepen en elektriciteitscentrales ontwerpt en bouwt, kampt met een schuld van 2 miljard euro. Eind mei werd 636 miljoen euro opgehaald bij bestaande aandeelhouders om de schuld te verminderen. Volgens analisten van Deutsche Bank is dat geld inmiddels verdwenen door verliesgevende operaties. Van een schuldafbouw is volgens Deutsche Bank dan ook geen sprake. De bank komt tot die conclusie na cijfers van het eerste kwartaal te hebben bestudeerd. Alstom gaat een moeilijke periode tegemoet, stellen de analisten. ,,Gezien de marktsituatie en de daling van het aantal orders zal het een uitdaging zijn om een ommekeer tot stand te brengen.''

Het was niet het enige slechte nieuws voor het Franse bedrijf deze week. Het Amerikaanse spoorbedrijf Amtrak stopte gisteren de hoge snelheidsdienst Acela Express tussen Boston, New York en Washington nadat er problemen ontstonden met de door Alstom en het Canadese Bombardier geleverde locomotieven. Alstom heeft in deze samenwerking een belang van 25 procent.

Alstom dook dit jaar voor het eerst sinds zeven jaar in het rood. Oorzaak was het failliet gaan van een afnemer van cruisschepen, defecten aan turbines voor elektriciteitscentrales en de vertraagde uitlevering van locomotieven. Het nieuwe incident met Amtrak wordt door marktvorsers gezien als de zoveelste terugslag voor het concern waar 118.000 mensen werken. Alstom behaalde het afgelopen jaar een omzet van 23 miljard euro. Het Franse bedrijf zei deze week dat de problemen met Amtrak geen financiële consequenties zullen hebben, maar het imago van het concern liep opnieuw schade op.

Vorig jaar werd eveneens bekend dat Alstom leningen verstrekt aan klanten, een praktijk die eerder in de telecommunicatie voorkwam. Bij het omvallen van die klanten is Alstom ook het verstrekte kapitaal kwijt. Zo stond Alstom garant voor leningen die aan Renaissance Cruises waren verstrekt.

Alstom werd afgelopen maart verwijderd uit de CAC-40, de index op de Parijse beurs voor de belangrijkste beursfondsen.