Japans schoolboek verbroedert Korea's

Noord- en Zuid-Korea hebben in een zeldzame blijk van eensgezindheid hun onvrede geuit over het voornemen van drie openbare scholen in Japan om een geschiedenislesboek te gebruiken waarin het Japanse oorlogsverleden wordt goedgepraat.

In een gezamenlijke verklaring veroordelen historici, politicologen en andere wetenschappers uit Noord- en Zuid-Korea de drie Japanse scholen die deze week hebben besloten gebruik te maken van het omstreden schoolboek `Nieuwe geschiedenisteksten'. Dit geschiedenisboek is geschreven door nationalistische historici die de rol van Japan in de Tweede Wereldoorlog grotendeels goedpraten. Ook hebben zij in het lesmateriaal gezwegen over verschillende Japanse oorlogsmisdaden, zoals de massaverkrachtingen en -slachting in het Chinese Nanjing.

Het schoolboek werd vorig jaar onder veel protest van met name China en Zuid-Korea door het Japanse ministerie van Onderwijs goedgekeurd. Op enkele privé-scholen na wordt het nieuwe lesboek vrijwel nergens gebruikt. Het is voor het eerst dat openbare scholen het omstreden boek willen opnemen in hun lespakket.

De verklaring van de Koreaanse wetenschappers was onderdeel van een gezamenlijke viering van het einde van de Japanse bezetting, 57 jaar geleden. Het bleek een van de zeldzame punten van overeenstemming te zijn tussen Noord- en Zuid-Korea.

Hoewel de betrekkingen tussen Zuid-Korea en Japan volgens waarnemers aanmerkelijk zijn verbeterd, onder andere dankzij de samenwerking bij het wereldkampioenschap voetbal dat deze zomer door beide landen werd georganiseerd, blijven veel potentieel explosieve problemen aanwezig.

Zo is een plan van Seoul om een natuurpark te maken van een betwist eiland voor de Zuid-Koreaanse oostkust slecht gevallen bij Japan. Het eiland – in Korea heet het Dokdo, in Japan Takeshima – ligt in het zeegebied dat Japan en Korea van elkaar scheidt, en ook over de naam van dat gebied bestaat onenigheid. Volgens Japan gaat het om de Japanse Zee, Korea houdt het op de Oostzee.