Helder beeld over leven van een `actries'

Als er in het afgelopen jaar over Sylvia Millecam werd gesproken, ging het vaker over haar dood dan over haar leven. En vooral over de oorzaak van haar dood: terwijl de reguliere geneeskunde borstkanker had vastgesteld, klampte de populaire comédienne zich vast aan de alternatieve Jomanda die geen kanker meende te zien. De populaire comédienne weigerde dan ook een chemotherapie te ondergaan en wenste evenmin geopereerd te worden. Ze stierf op 19 augustus en werd niet ouder dan 45.

In zijn documentaire Sylvia, het meisje met de volgspot, die vanavond wordt uitgezonden, doet Fons de Poel zichtbaar zijn best om het leven van Sylvia Millecam weer uit de schaduw van die dood te halen. Dankzij openhartige interviews met haar moeder, een jeugdvriendin en de drie achtereenvolgende mannen in haar leven (Gijs de Lange, Haye van der Heyden en Nol Willemsen) weet hij een helder beeld op te roepen van een meisje dat altijd al ,,actries'' had willen worden, of anders verpleegster, en door haar optreden in het programma Ook dat nog een nationale ster werd. ,,Alsof ze licht op zich had gekregen, zo liep ze daar'', zegt Gijs de Lange over het moment waarop hij haar zag binnenkomen op de Maastrichtse toneelschool.

Maar aan haar werk wordt bitter weinig aandacht besteed. Schaterend vertelt Aart Staartjes over een Klokhuis-scène, die we vervolgens niet te zien krijgen. Haye van der Heyden zegt dat Sylvia Millecam ,,zeker mediageil en gek op aandacht'' was, maar tegelijk scherp in de gaten hield of iets ,,zuiver op de graat gespeeld was of niet''. Ter illustratie vertoont De Poel daarna echter een niet erg overtuigend fragmentje uit Ook dat nog, dat aan haar talent geen recht doet. Niets laat hij bijvoorbeeld zien uit haar filmdebuut in Comeback uit 1981 (naast de al even onbekende Theu Boermans) of uit de Ook dat nog-scènes waarin een serieuzer beroep werd gedaan op haar typeerkunst of haar empathie met de consumentenproblemen die eraan ten grondslag lagen.

Liever maakt De Poel ruimschoots gebruik van de vakantiefilmpjes die door Nol Willemsen beschikbaar werden gesteld. Maar afgezien van een opname in een kerk waar Sylvia Millecam een kruisje slaat, voegen die weinig toe – alleen de suggestie van intimiteit die mij af en toe een ongemakkelijk voyeursgevoel gaf. Wel valt te prijzen dat Jomanda niet zelf aan het woord is gelaten. De discussie die een jaar geleden op gang kwam over de adviezen van alternatieve genezers, zou in zo'n documentaire inderdaad niet passen.

Sylvia, het meisje met de volgspot, KRO, Ned.1, 20.15-21.10u.