Britse omzet van Heineken zal dalen

De omzet van bierbrouwerij Heineken in Groot-Brittannië zal de komende drie jaar waarschijnlijk dalen. De onderneming heeft besloten volgend jaar het laag-alcoholische Heineken Cold Filtered uit de handel te nemen.

Dat betekent een omzetverlies van ongeveer 450 miljoen Britse pond, ruwweg 700 miljoen euro. Die dalende verkopen wil Heineken zo veel mogelijk compenseren door haar tweede bier op de Britse markt, Heineken Export, vanaf volgend jaar in een grootschalige campagne te promoten als `premium'-merk. Als dat lukt, kan Heineken voor dit bier een hogere prijs vragen.

Dat heeft marketing-directeur L. Meredith van Heineken United Kingdom gisteren gezegd. Cold Filtered heeft in Groot-Brittanië een marktaandeel van 3 procent, Export heeft een marktaandeel van 1 procent, samen goed voor 1,6 miljoen hectoliter per jaar. De verkoop van beide bieren is relatief laag, omdat het bier in licensie wordt gebrouwen door concurrent Interbrew. Dit bedrijf geeft weinig uit aan de promotie van de merken, onder meer omdat de licensie in 2003 afloopt.

Heineken grijpt deze gelegenheid aan Cold Filtered in de loop van volgend jaar uit de handel te nemen, omdat de voorkeur van Britse bierdrinkers volgens de brouwer verschuift naar smaakvoller bier met meer alcohol.

Heineken is enkele maanden geleden begonnen met het opzetten van een eigen organisatie in Londen. Met de voorbereiding van de campagne zijn nu zeventig medewerkers bezig, zo stelt Meredith. Dat aantal loopt op tot honderd.