`NS controleert minder kaartjes door agressie'

Conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen controleren steeds minder plaatsbewijzen in de trein, omdat de agressie op het spoor is toegenomen. Dit zegt Roel Berghuis, bestuurder afdeling vervoer van vakbond FNV Bondgenoten.

Vandaag werd bekend dat in 2001 40 procent van de treinkaartjes werd gecontroleerd. Tien jaar geleden was dat nog 60 procent. ,,De toegenomen agressie op het spoor leidt bij conducteurs tot bedachtzaamheid'', zegt Berghuis.

Eind juli bleek dat het aantal meldingen door conducteurs en machinisten van agressie in de eerste zes maanden van dit jaar 50 procent hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Roel Berghuis is sprake van een vicieuze cirkel: door toegenomen agressie controleren conducteurs minder en door minder controle neemt het aantal zwartrijders verder toe. Volgens NS zorgen zwartrijders voor de meeste agressie in de trein, namelijk 70 procent.

Ook is volgens Berghuis de samenwerking tussen het treinpersoneel en de spoorwegpolitie niet optimaal. Volgens hem pakt een conducteur over het algemeen alleen een agressieve zwartrijder aan als hij zeker weet dat hij op het volgende station op assistentie van de spoorwegpolitie kan rekenen. De voormalige minister van Verkeer en Waterstaat, Netelenbos, zegde NS in mei van dit jaar toe dat er 200 beambten van de spoorwegpolitie bijkomen. Thans zijn dat er 350.

NS bevestigt dat de controle in de trein de afgelopen tien jaar is afgenomen. Maar volgens een woordvoerder van NS neemt de pakkans van zwartrijders dit jaar juist weer toe. De kaartverkoop in de trein is volgens een woordvoerder van NS met 30 procent gestegen en het aantal reizigers is licht afgenomen. ,,Dan kan je niet anders concluderen dat de controle weer is toegenomen'', aldus een woordvoerder van NS. Maar daarvan heeft hij nog geen cijfers.

Volgens NS controleren conducteurs dit jaar meer, omdat ze ,,meer lol in hun werk hebben''. Volgens hem is er een link met het opstappen van de vorige raad van bestuur van NS in januari. Daarmee lag het personeel geregeld overhoop. Interim-topman Noordzij bracht rust. ,,Conducteurs lopen weer meer door de trein'', signaleerde ook reizigersorganisatie Rover onlangs.