Volg het spoor terug

W. Meijer, eerste klas wisselwachter tussen particuliere en publieke sporen, ziet een topman komen en een krant verdwijnen.

Meijer is president-commissaris van de Nederlandse Spoorwegen die op 1 november met zijn derde bestuursvoorzitter in nog geen twaalf maanden verder gaat: A. Veenman, die gisterochtend na ruzie bij industrieel conglomeraat Stork vertrok, maar voor de lunch zijn nieuwe baan had. Alle aandelen van de NS zijn in handen van de overheid.

Maar Meijer kan Het Parool zien uitbreken uit de stal van krantenconcern PCM, ook eigenaar van deze krant. Bij PCM is Meijer eveneens president-commissaris, zoals hij bij wel meer ondernemingen op het snijvlak van publieke en private belangen (energiebedrijf Nuon) commissariaten bekleedt.

Veenman heeft wat aan zijn netwerken. Na een vergadering van de raad van toezicht van de Rabobank kregen hij en toenmalig topman H. Scheffer van collega-conglomeraat Internatio-Müller twee jaar geleden het idee voor een fusie. Die niet doorging.

Via de Rabo kent hij Meijer, die tot voor kort de raad van beheer voorzat. Ook een andere nevenfunctie kan hebben geholpen: Veenman is commissaris bij ingenieursbureau DHV, net als H. Zwarts (ex-voorzitter uitzendconcern Randstad, commissaris PCM), die vorige maand commissaris bij de NS werd. Kennis is macht, maar kennissen zijn machtiger: S. Dekker, voorzitter van de werkgevers AWVN, ook actief in het Rabo-netwerk en ook commissaris bij de NS.

Gaat Veenman het maken bij de NS? De koerswinst van Stork gisteren onderstreept dat beleggers hem liever zagen gaan dan komen. Topmanagers die van baan wisselen in heel uiteenlopende markten hebben een meer dan gemiddelde kans op mislukking. Met zijn focus bij Stork heeft Veenman de schijn tegen: Stork is een bedrijf dat vooral zaken doet met andere bedrijven, de NS is een consumentenbedrijf bij uitstek, waar politiek Den Haag niet los van komt. Zou Veenman Stork-commissaris J. Kallf nog gebeld hebben? Kalff was een van de NS-commissarissen die eind vorig jaar liever het veld ruimde dan op last van minister T. Netelenbos (Verkeer & Waterstaat, PvdA) toenmalig topman H. Huisinga te ontslaan.

Ambtelijk Den Haag zal opgelucht ademhalen dat Netelenbos' opvolger, VVD/LFP-minister R. de Boer, akkoord is met Veenmans benoeming, al lijkt het, zoals meestal in deze functies, ouderwetse achterkamertjespolitiek.

De klanten hoeven niet verbaasd te zijn. Veenman is geen treinreiziger. Maar zoals de reizigersclub Rover in juni constateerde bij de benoeming van vijf nieuwe NS-commissarissen: die namen ook nooit de trein.