Verkoper van mobiliteit

Ton van Soest (48) verkoopt mobiliteit. Als bestuursvoorzitter van Kroymans Corporation geeft hij via een holding waar slechts zestien mensen werken leiding aan een reeks bedrijven die zich bezighouden met het importeren van auto's (ondermeer Ferrari, Jaguar, Ssang Yong, Kia en Saab) en het verkopen en leasen van auto's. Tevens houdt Kroymans Corporation zich bezig met auto-onderdelen, financiering, verzekeren en schadeherstel.

Twee maanden geleden kwam Van Soest weer eens in het nieuws toen Kroymans de autoverhuuractiviteiten in de Benelux overnam van het Amerikaanse ANC Rental, een bedrijf met honderd werknemers en 16 miljoen euro omzet. Ook is Kroymans actief met matrijzen voor de productie van chips, auto's, telecom en zelfs rattenvallen. Via het eens roemrijke Thomassen maakt Kroymans zuigercompressoren voor raffinaderijen. Ook hefbruggen maken deel uit van het productiepakket. Vorig jaar genereerden de Kroymans-bedrijven een omzet van 900 miljoen euro en een winst van 93 miljoen.

Maar Van Soest denkt in 2003 al aan een omzet met Kroymans van 1,5 miljard euro, om in 2005 te groeien naar 2,5 miljard. ,,Dat is Van Soest ten voeten uit'', zegt F.J. Hamilton, die in 1998 door Van Soest werd opgevolgd als president-directeur van ARM-Stokvis. ,,Hij stuurt een bedrijf aan via de balans. Van Soest is zeer ambitieus en gedisciplineerd. Zijn achtergrond is financieel. Daar ligt ook zijn grote kracht. Hij lijkt mij de ideale man om een waaier aan activiteiten zoals Kroymans die ontplooit goed te besturen.''

Van Soest werkt bij Kroymans via korte lijnen. ,,Elke derde van de maand worden door de verschillende managers hier de cijfers gerapporteerd.'' Verantwoording bij het niet-beursgenoteerde Kroymans Corporation is Van Soest eigenlijk alleen maar schuldig aan de raad van advies van het bedrijf en eigenaar Frits Kroymans zelf. Kroymans luisterde tijdens een roadshow met stijgende opwinding naar het verhaal van Van Soest over ARM-Stokvis, een bedrijf dat eigendom was van handelshuis Hagemeyer, dat ARM-Stokvis in de verkoop deed omdat het niet meer bij de eigen kernactiviteiten paste. ,,U vertelt mijn verhaal'', zei Frits Kroymans tegen Van Soest, die tien gegadigden had om ARM-Stokvis aan te verkopen, maar al snel uitkwam bij Kroymans, met wie Van Soest ,,het zeer goed kan vinden''. Door het samenvoegen van ARM-Stokvis en Kroymans ontstond een bedrijf met 600 miljoen euro omzet, dat snel groeide.

Van Soest begon zijn carrière in 1976 bij Lease Plan, waar tijdens zijn periode de internationale expansie begon met het opzetten van buitenlandse vestigingen. Bij Kroymans beschikt Van Soest over eigen leasebedrijven, die jaarlijks 18.000 wagens beheren. Na Mercedes-Benz Leasing (1986) en Multihouse (1992) kwam hij in 1994 terecht bij ARM, onderdeel van Hagemeyer. In 2000 verruilde Van Soest Hagemeyer voor Kroymans. Bij Hagemeyer had topman Andrew Land hem persoonlijk gespot als een van de talentvolste managers. Op aanraden van Land ging Van Soest in 1997 drie maanden naar Harvard voor een aanvullende managementstudie. ,,Dat deden we met meer mensen in wie we wat zagen, een stuk of tien ongeveer'', bedenkt de voormalige baas van Hagemeyer. ,,Harvard was wel alleen bestemd voor onze topmensen. Van Soest hoorde daar beslist bij. Hij is een uitstekende vent, goed voor een bedrijf. Hij beschikt precies over de juiste kwalificaties om zich bij een bedrijf als Kroymans als een vis in het water te voelen.''