Prijs van het treinkaartje fors omhoog

De Nederlandse Spoorwegen willen het treinkaartje per 1 januari 2003 fors duurder maken. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS.

Volgens voorzitter R. Schoonveld van reizigersorganisatie Rover zal de prijsverhoging ruim acht procent bedragen. NS wil in afwachting van het advies van de consumentenorganisaties geen percentage noemen. ,,Mede doordat we de flinke kostenstijging niet hebben kunnen doorberekenen, gaat het financieel minder goed'', aldus de woordvoerder. Eind deze maand geeft NS duidelijkheid over de hoogte van de prijsstijging.

NS wil volgens Schoonveld een ,,juridische truc'' uithalen door op de avond van 31 december 2002 de verhoging voor 2002 en op 1 januari de verhoging voor 2003 door te voeren. NS beloofde eerder de tarieven in 2002 niet te verhogen, vanwege de tegenvallende kwaliteit van de dienstverlening. Rover vindt hooguit een prijsstijging ter hoogte van het inflatiepercentage van 2,75 procent bespreekbaar. Wettelijk is vastgelegd dat NS de prijzen jaarlijks met het inflatiepercentage plus twee procent mag verhogen.

De kwaliteit van de dienstverlening vertoont volgens NS ,,een opgaande lijn''. De punctualiteit steeg van 79,9 procent in 2001, naar 82,1 procent in de eerste helft van dit jaar. Het aantal gerealiseerde aansluitingen nam iets toe, het percentage uitgevallen treinen is verder gedaald. Het klantenoordeel steeg van 6,1 in het eerste kwartaal van 2002, naar 6,4 in het tweede kwartaal.

Maar volgens Rover-voorzitter Schoonveld is ,,de kwaliteit helemaal niet omhoog gegaan''. Hij vindt een prijsstijging daarom niet gerechtvaardigd. Bovendien verwacht hij dat een prijsverhoging de concurrentiepostitie van de trein ten opzicht van de auto verslechtert, ,,zeker wanneer door de plannen van het nieuwe kabinet autorijden goedkoper wordt.'' Schoonveld denkt dat NS nog terug zal komen op de plannen. Hij verwacht dat denieuwe president-directeur Veenman ,,gevoelig zal zijn voor het herstel van het vertrouwen van de reiziger''.

De Consumentenbond vindt dat NS pas met prijsverhogingen mag komen als de punctualiteit op 88 procent en het klanttevredenheidscijfer op 7 ligt. ,,NS schermt nu met een lichte kwaliteitsstijging, maar halverwege vorig jaar waren de cijfers ook beter dan op het eind van het jaar. Het is een gunstige periode'', zegt een woordvoerster van de bond. De bond stapte vorig jaar uit het overleg met NS vanwege ontevredenheid over de informatievoorziening en de zelfstandigheid waarmee met informatie naar buiten mocht worden getreden.