Oudere meisjes jagend op seks en liefde

In commercieel opzicht biedt de trend van films over seksueel initiatiefrijke oudere meisjes, vrij naar televisieseries als Sex and the City en Ally McBeal, minstens één groot voordeel: zowel mannen als vrouwen zijn er dol op. Ook al wordt er tot op het bot gemoraliseerd over de eenzaamheid van de jacht op one night stands, mannelijke kijkers willen toch wel graag weten hoe die dames dat nu precies aanleggen, terwijl vrouwen zich er eveneens enthousiast aan vergapen. Je zou je bijna afvragen waarom het er in de echte wereld nog steeds zo traditioneel aan toegaat.

Twee nieuwe loten aan de stam zijn de Amerikaanse komedie The Sweetest Thing en de Spaanse literaire arthouse-puzzel Lucía y el sexo. Beide films beogen onder meer te choqueren door seksueel expliciete scènes, waarbij de Spanjaard Julio Medem ook daadwerkelijk geslachtsdelen in beeld brengt (van dubbelgangers van de hoofdrolspelers) en naar goed Amerikaans gebruik in The Sweetest Thing allerlei dubbelzinnigheid gesuggereerd en besproken wordt, maar men het wel net buiten beeld houdt.

The Sweetest Thing treedt evident in de voetsporen van Ally McBeal en Bridget Jones, omdat drie professioneel succesvolle vriendinnen van achter in de twintig (Cameron Diaz, Christina Applegate en Selma Blair) hun bindingsangst maskeren door avond aan avond in de disco op prooi te jagen. Op een dag wordt een van hen natuurlijk per ongeluk toch verliefd, en moeten alle denkbare lage listen uit de lade getrokken worden om het slachtoffer alsnog in te palmen. Dat geeft zich niet zomaar gewonnen, maar we eindigen volgens de regels van het genre toch twee keer voor het altaar, eenmaal voor een valse start en eenmaal voor de echte finale.

Er is veel plezier en venijn geïnvesteerd in deze komedie, de tweede film van regisseur Roger Kumble (Cruel Intentions), naar een scenario van South Park co-auteur Nancy M. Pimental. Het duo Diaz en Applegate is zeer geschikt voor de drijvende rol van twee boezemvriendinnen, die bijzonder met zichzelf ingenomen zijn. Eigenlijk zijn het onuitstaanbare nesten, maar juist daarom worden ze steeds sympathieker. Op papier lijkt The Sweetest Thing een geheide hit, maar dat valt toch een beetje tegen. Veel grappen werken niet, de structuur is gekunsteld en voorspelbaar, en vooral, de relatie met enige bekende werkelijkheid (althans in Europa) is zo miniem dat niemand zich er door aangesproken hoeft te voelen.

Gekunsteld en onrealistisch is Lucía y el sexo eveneens, maar auteur Medem zou niet anders willen. In veel Europese arthouse-bioscopen worden zijn romantische en melodramatische films vol dubbele bodems en artistieke raadseltjes (Los amantes del circulo polar, La ardilla roja) op handen gedragen. Zo bont als in Lucía y el sexo heeft hij het nog nooit gemaakt, en toch zou het wel eens Medems grootste hit kunnen worden. Als hij bij voorstellingen aanwezig is, vraagt de regisseur-scenarioschrijver het publiek zelfs om zich mee te laten voeren op hun gevoel en om op te houden om het verhaal rationeel te willen begrijpen.

Misschien helpt het toch een beetje als u weet dat de voornamelijk in flashback vertelde film aanvankelijk uit twee scenario's bestond: Lucía over een meisje dat na de dood van haar minnaar, een schrijver, het eiland van zijn dromen (Formentera) opzoekt; en El sexo, de laatste roman van de verdwenen schrijver, over het begin van zijn relatie met Lucía, die hem achtervolgde in de stad omdat ze een ander boek van hem zo mooi gevonden had. Hoofdrolspelers Paz Vega en Tristán Ulloa zijn beiden voormalige soapacteurs, die zich goed thuis voelen in dit erotisch labyrint. Hier speelt niet zozeer bindingsangst een fatale rol, maar seksverslaving, fascinatie door Eros en Thanatos, kortom: Europese ziekten. Daar zijn in het verleden veel opwindender, intelligenter en gevoeliger films over gemaakt dan dit krakkemikkige quasi-mysterieuze gepruts van Medem. Maar ik ben bevooroordeeld, want ik heb zijn films altijd akelige aanstellerij gevonden. Dan heb ik nog liever de oppervlakkigheid van The Sweetest Thing.

The Sweetest Thing. Regie: Roger Kumble. Met: Cameron Diaz, Christina Applegate, Selma Blair, Thomas Jane, Jason Bateman, Parker Posey. In 58 bioscopen. Lucía y el sexo. Regie: Julio Medem. Met: Paz Vega, Tristán Ulloa, Najwa Nimri, Daniel Freire, Javier Cámara, Elena Anaya. In 12 bioscopen.