Wolters heeft baat bij internet

Uitgever Wolters Kluwer heeft over het eerste halfjaar betere resultaten geboekt dan verwacht. Oorzaken zijn volgens de Amsterdamse uitgever de snellere lancering van nieuwe internetproducten en vroegere uitlevering van onderwijsuitgaven. Voor het hele jaar houdt het bedrijf vast aan een groei van de winst van 7 tot 9 procent voor afschrijvingen.

In reactie op de cijfers klom de beurskoers van het aandeel vanochtend met bijna 17 procent terwijl de AEX-index op een licht verlies stond. In vergelijking met concurrenten als het Brits-Nederlandse Reed Elsevier en het Canadese Thomson heeft Wolters Kluwer het afgelopen halfjaar minder goed gepresteerd op de beurs.

Wolters Kluwer boekte een winst voor afschrijvingen van 194 miljoen euro, een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst halveerde echter van 64 miljoen naar 32 miljoen euro onder meer door een extra afschrijving van 10 miljoen euro op bezittingen.

Bestuursvoorzitter R. Pieterse toonde zich tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers vooral tevreden over de internetstrategie, waar ruim twee jaar geleden 250 miljoen euro voor werd uitgetrokken. Ongeveer eenderde van de totale omzet van Wolters Kluwer komt nu uit elektronische producten, waaronder internet en cd rom-uitgaven vallen. In de Verenigde Staten komt inmiddels de helft van de omzet uit elektronische producten. ,,Anders dan wel wordt gesuggereerd, lopen wij niet zo ver achter met internet ten opzichte van Reed Elsevier en Thomson'', verklaarde Pieterse.

De autonome groei steeg het eerste halfjaar met 2 procent en ligt daarmee gelijk aan die van vorig jaar. Wolters Kluwer wil op termijn naar een jaarlijkse organische groei van 6 procent, maar Pieterse weigerde aan te geven wanneer dat doel moet zijn gerealiseerd. ,,Ik wil mijzelf niet ophangen aan uitspraken hierover. Ik wil nog blijven leven. Bovendien is het moeilijk om dat te voorspellen in deze tijden.''

De omzet van Wolters Kluwer over de voorbije zes maanden kwam uit op 1,9 miljard euro, een groei van 6 procent. De sterkste omzetgroei, van 25 procent, kwam van de medische uitgaven dankzij de overname van Medispan. De groei in Europa op het gebied van juridische uitgaven stagneerde doordat in met name België en Engeland mindere resulaten werden geboekt vanwege ,,versleten productformules''.

In Amerika daarentegen klom de omzet met 8 procent wegens de goede acceptatie van internetproducten. Het kleinste bedrijfsonderdeel, educatieve uitgaven, boekte een omzetstijging van 4 procent.

Volgens Pieterse had Wolters Kluwer beperkt last van de malaise op de advertentiemarkt. De omzet die daarmee samenhangt daalde 7 tot 8 procent. ,,Daarmee presteren we nog heel aardig in vergelijking met sommige collega's van ons'', verklaarde de topman.

De aangekondigde verkoop van Kluwer Academic Publishers, Bohn Stafleu Van Loghum (gezondheidszorg) en Ten Hagen & Stam (vaktijdschriften) verwacht het bedrijf dit jaar af te ronden.