Slecht geheugen kost consument miljoenen euro's

Wie van een geldterugregeling gebruik maakt, loopt een groot risico.

Het beloofde geld blijkt vaak niet meer in kas te zitten en verkopers profiteren van de vergeetachtigheid van klanten. De Consumentenbond eist bij de rechter geld terug van keukenverkopers die klanten de aankoopprijs beloofden terug te betalen en vervolgens in gebreke bleven.

Mensen die in 1996 in het kader van de zogenoemde Cash back-actie een keuken kochten, zouden na vijf jaar volledig het aankoopbedrag terugkrijgen. Nu blijkt echter dat er geen geld is voor de geldterugregeling waar veel keukenverkopers aan deelnamen. De bedrijven geven als reden dat de financier van de geldterugactie, All State Acceptante Corporation, met de noorderzon is vertrokken.

De Consumentenbond heeft een bodemprocedure aangespannen tegen twee individuele keukenleveranciers, Weeteling en Heeger. Verder voert het een proefproces tegen de coöperatie InterKeukenGilde over de geldterugactie om duidelijkheid te krijgen over de aansprakelijk bij de acties en om een juridische basis te leggen voor schadevergoedingen. Directeur R. Deusder van InterKeukenGilde vindt dat zijn bedrijf geen blaam treft. ,,Een andere partij in de keten komt zijn belofte niet na; de keten is dan in elkaar gestort. Het is triest dat het zo gelopen is.''

Volgens een woordvoerster van de Consumentenbond loopt InterKeukenGilde wel degelijk het risico om een schadevergoeding aan klanten te betalen. Ook al wil de bond in deze rechtzaak alleen maar een uitspraak wie de verantwoordelijke partij is. Wanneer de Consumentenbond de zaak tegen Weeteling en Heegers wint kunnen kopers met de uitspraak in de hand ook bij InterKeukenGilde hun geld terugeisen.

Ook voor gedupeerden van andere geldterugacties probeert de Consumentenbond met de procedure duidelijkheid te krijgen. Zo zijn er in het verleden acties geweest waarbij consumenten een koelkast, wasmachine of motorfiets aanschaften en de aankoopsom niet terugkregen, terwijl dat wel was beloofd. De Consumentenbond schat dat het om duizenden consumenten gaat die in totaal voor miljoenen euro's zijn gedupeerd.

Bedrijven profiteren bij geldterugregelingen vaak van het slechte geheugen van hun klanten. ,,Zonder dat ik een waarschuwing kreeg, moest ik mijn aanvraag binnen een bepaalde maand doen, tien jaar na de aankoop'', vertelt een consument, die een televisie bij Megapool had gekocht.