Financiën wil nu spaarloon vrijgeven

Het ministerie van Financiën wil het spaarloon vanaf begin volgend jaar vrijgeven. Dat betekent dat drie miljoen deelnemers aan de spaarloonregeling het geld dat ze hadden weggezet vanaf 1 januari vrij kunnen besteden.

In de kabinetsformatie was al besloten de fiscale vrijstelling van het spaarloon af te schaffen. Staatssecretaris Van Eijck (Financiën, LPF) gaat nu samen met minister Hoogervorst aan het kabinet voorstellen ook de voorwaarde te schrappen dat het geld nog minimaal vier jaar op een speciale, geblokkeerde spaarrekening moet staan voor men voor fiscale vrijstelling in aanmerking komt. Dit bevestigt de woordvoerder van Van Eijck. De staatssecretaris verwacht dat dit volgend jaar een stimulans voor de economie oplevert, omdat veel mensen dan extra geld te besteden hebben.

De zogeheten spaarloon- en premiespaarregeling is begin jaren negentig bedacht door de Tweede-Kamerleden Vermeend (PvdA) en Vreugdenhil (CDA) en is sinds de start in 1994 zeer populair, met name bij mensen met midden- en hoge inkomens. De regeling kost de staat 800 miljoen euro per jaar. Vermeend, ook oud-minister van Sociale Zaken en Werkegelegenheid, noemt het afschaffen van de regeling onverstandig. ,,Het effect op de bestedingen zal nagenoeg nihil zijn.''

Een kleine 3 miljoen mensen sparen nu via de werkgever onder fiscaal gunstige voorwaarden. In 2002 kan voor de laatste keer een werknemer maximaal 1.314 euro van zijn brutoloon sparen. Dit geld zou vier jaar op een rekening moeten blijven staan. Maar staatssecretaris Van Eijck vindt dat deze voorwaarde met het afschaffen van de regeling ook maar geschrapt moet worden. Door het spaargeld te deblokkeren komt er voor de deelnemers ineens een bedrag van in totaal enkele miljarden vrij dat ze dan vrij kunnen besteden. Op 1 januari 2003 kunnen deelnemers hun gespaarde geld over 1999, 2000 en 2001 opnemen.

Van Eijck zou dit volgens zijn woordvoerder een goed alternatief vinden voor het pleidooi van zijn LPF-collega Heinsbroek, de minister van Economische Zaken, om volgend jaar extra lastenverlichting voor burgers en bedrijven door te voeren.

Heinsbroek kreeg veel kritiek van de regeringspartijen CDA en VVD omdat zijn voorstel niet spoort met het regeerakkoord. Het voorstel van Van Eijck kost de overheid niets, omdat het spaargeld alleen eerder vrijkomt. [Vervolg SPAARLOON: pagina 13]

SPAARLOON

`Dit geld wordt wel gezien als extraatje'

[Vervolg van pagina 1] Heinsbroek laat via zijn woordvoerder weten het voorstel sympathiek te vinden, maar het economische effect als zeer klein in te schatten. ,,Het geld is al van de burger. Het is maar de vraag of hij het ook gaat uitgeven'', aldus Heinsbroeks woordvoerder.

Directeur P. Schnabel van het Sociaal en Cultureel Planbureau zal het vrijkomende geld wel voor een deel daadwerkelijk worden gebruikt voor extra bestedingen. ,,Psychologisch beleven mensen dit anders dan een belastingverlaging, daarvan is het effect minder. Dit geld wordt gezien als een extraatje, al is het een sigaar uit eigen doos.''

Veel deelnemers storten hun spaarloon in een lijfrente-regeling waardoor het volgend jaar niet vrijkomt. Of mensen gebruiken het als studiefonds voor hun kinderen. ,,Het is geld dat mensen in principe niet nodig hebben'', aldus Schnabel, ,,dus het zal voor een deel op de spaarrekening gezet worden.'' Het Kamerlid Crone (PvdA) en FNV-bestuurder Van der Kolk verwachten beide nauwelijks een effect op de economie. Crone: ,,Als je mensen met een uitkering een tientje extra geeft zullen ze dat wel uitgeven. Maar bij de deelnemers aan het spaarloon is dat anders''. Van der Kolk zegt: ,,Dat geld blijft op de spaarrekening.'' Het CDA wil niet reageren.

Vermeend: pagina 11