Een `praatprogramma'

Eens even zien. TV7 is een subtiele satire op een commercieel televisiestation uitgezonden door de publieke omroep, waarin een rol wordt gespeeld door Beau van Erven Dorens. Dat begrijp ik. Beau van Erven Dorens presenteert samen met Albert Verlinden, columnist voor een publiek omroepblad, RTL Boulevard, een commercieel programma dat ironisch kijkt naar soaps en sterren. Ook dat is nog te volgen. En sinds een paar weken is er Terrazzo, dat over hetzelfde gaat en elke avond om zeven uur wordt uitgezonden op Nederland 1. Dat is dus weer van de publieke omroep. Maar waar dient het toe? Terrazzo moest wel de overtreffende trap zijn in deze formulefamilie. Een kopie van een parodie op een satire op een schijnwereld, of zoiets. Ik ben er voor gaan zitten en heb aantekeningen gemaakt.

Het decor is eenvoudig gedacht. Zo eenvoudig dat het vooral bestaat uit lege stoelen, vermoedelijk om uitdrukking te geven aan de existentiële leegte die de kern van het programma vormt. Of zoek ik er nu al te veel achter? Hoe het ook zij, bij die stoelen hadden aan een houten tafel twee presentatoren plaatsgenomen die `Richard Groenendijk' en `Mylene d'Anjou' waren genoemd. `D'Anjou' begreep ik: dat verwees naar een rosé, echte zomerwijn. Wat de tekstschrijvers met `Groenendijk' hadden bedoeld ontging me volledig. Dat gold trouwens ook voor het personage zelf. Al aan het begin van de uitzending verwees hij naar die tekstschrijvers, die hij maar flauw vond, daarmee het postmoderne karakter van zijn presentatie onderstrepend. Beide presentatoren hadden verder te veel gel in hun haar gedaan zodat het expres slecht zat.

De gast van deze avond was helaas over the top. Slecht bedacht. Wie gelooft er nu dat er iemand bestaat die `Tony Neefs' heet en `musicalster' is bij `Joop', waar hij soms vijf jaar achtereen dag in, dag uit dezelfde rol moet spelen? En dat de KRO daar dan een programma over maakt? Tony vond musicalster-zijn helemaal niet moeilijk. Op het toneel bij Miss Saigon of Titanic dacht hij lekker aan zijn boodschappenlijstje of aan de kledingruilbeurs die de acteurs onderling organiseren. Hij had een signaalrood hemd aan dat eerder van `Serge-Henri' was geweest. De rekwisietenafdeling had verder een cd-hoesje vervaardigd van Tony's solo-project, er waren beelden van het flatje waar hij woonde met zijn man en hij mocht iemand uitkiezen in de rubriek `Mijn Held'. (Alweer die `Joop' en niet Moeder Theresa.) Dit alles werd opgediend op die lekkere, gekke, brutale toon en voorzien van de zogenaamd vileine plaagstootjes waar heel vroeger Albert Mol een patent op had dat kennelijk verlopen is en die nu dus de norm zijn geworden in de omroep. Zouden er al gedwongen homohuwelijken bestaan? Enfin, Terrazzo had er dus alles aan gedaan om een modern programma te zijn en toch werd het maar niet boeiend. Geef mij het echte TV7 maar.

Want ik ben, dat valt niet te ontkennen, een ouderwetse kijker die zich afvraagt wat de bedoeling van een programma is en waarom het door een commerciële omroep of juist door een publieke zendgemachtigde wordt uitgestraald. Als het om voetbal gaat, vraagt langzamerhand iedereen zich dat af. Het kost een hoop belastinggeld om de rechten te verwerven en de uitslagen worden niet door tientjesleden bepaald. Maar ik heb die twijfel ook bij andere programma's. RTL4 toonde gisteren hoogtepunten uit de Postcode Loterij, waarvan ik dacht dat die door Nederland 2 werd uitgezonden. Of is dat weer de Postcode Bingo? De Staatsloterij? De Kanjer Surprise Show? Prijsknallers Unlimited? Het probleem is: aan het programma zelf kun je niet meer zien van wie het komt. Ik probeerde dus op de website van de publieke omroep uit te vinden hoe het zat, maar daar werd als belangrijkste nieuws gemeld dat Mariska Hulscher (?) in goed overleg de NCRV verlaat om voor RTL4 een programma over `mode- en haartrends' te gaan maken. Het zal wel weer grappig bedoeld zijn, maar te veel humor, daar word ik heel erg moe van.