`Unilever doet parfumdivisie in de verkoop'

Voedings-, zeep- en cosmeticabedrijf Unilever wil zijn divisie met luxe parfums, Cosmetics International, verkopen. Het concern zou daarvoor 750 miljoen dollar (764 miljoen euro) vragen.

Dat schrijven diverse Angelsaksische media het afgelopen weekeinde. Onder Cosmetics International vallen onder meer de parfummerken Calvin Klein, Karl Lagerfeld, Cloë, Nautico en Valentino. Zakenbank Morgan Stanley zou de verkoop voorbereiden. Een woordvoerster van Unilever zei vanochtend dat de onderneming ,,nooit commentaar geeft op geruchten''.

Het door diverse media genoemde bedrag waarvoor Cosmetics International in de etalage zou staan, is laag vergeleken met de omzet, vorig jaar 1 miljard euro. Een verklaring voor de lage prijs is de dalende markt voor luxe producten sinds de economische neergang anderhalf jaar geleden. Unilever zei eerder dit jaar dat de omzet van zijn duurste merk, Calvin Klein, sinds vorig jaar zomer 15 à 20 procent was gedaald. Dat werd deels goedgemaakt door de betere verkoop van de goedkopere geuren.

Tien jaar geleden kocht Unilever in korte tijd drie grote parfumbedrijven: Fabergé, Elizabeth Arden en Calvin Klein. In de jaren negentig groeide Calvin Klein sterk met de parfums CK One, CK Be en Obsession. Twee jaar geleden kondigde Unilever de oprichting aan van de aparte divisie Cosmetics International voor parfums. Die reorganisatie moest de verkoop van parfums een nieuwe impuls geven.

Unilever wilde in de belangrijkste parfumlanden, Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, leidende posities veroveren. Dat is niet gelukt. Respectievelijk Estée Lauder, L'Oreal en Shiseido bleven er de bestverkopende geuren op de markt brengen. Ook in Nederland wordt relatief weinig Unilever-parfum verkocht. In de toptien voor vrouwen van parfumerie Douglas komt geen Unilever-merk voor, bij de bestverkochte herenparfums neemt Calvin Klein, met CK One, alleen een zevende plaats in. Bij vrouwen is Noa van Cacharel het meest verkocht in Nederland, bij mannen Le Male van Jean Paul Gaultier.

Met de tegenvallende parfum-omzet voldoet Cosmetics International niet aan de doelstellingen die Unilever formuleert in zijn strategie `Weg naar groei'. Daarbij moeten alle onderdelen van het concern uiterlijk in 2004 groeien met minimaal 6 procent per jaar. Vrijwel alle onderdelen van Unilever haalden in het tweede kwartaal die 6 procent al, de groei van de parfumdivisie bleef achter met 4 procent.