Knead

De dik honderd titels tellende discografie van het Japanse fenomeen Keiji Haino loopt uiteen van langdurige `drone'-stukken op de draailier tot ritueel klinkende slagwerk-exercities, en van pure improvisatie tot de meer rock-getinte platen van Fushitsusha, zijn meest roemruchte project.

Nu het tot duoformaat teruggebrachte Fushitsusha blijkens het laatste album Origin's Hesitation een meer abstracte richting is ingeslagen, is het goed dat Haino ons zijn intense kijk op het rock-idioom en het Powertrio toch niet onthoudt. In het gelegenheidstrio Knead krijgt hij gezelschap van bassist Hisashi Sasaki en drummer Tatsuya Yoshida, die als het duo Ruins al even opvallende spelers zijn in de Japanse underground-scene. Met zijn dwingende en van de feedback druipende gitaarwringsels is Haino zoals gewoonlijk erg dominant, waarbij zijn hoge, snijdende stem diep door de ziel snijdt. Het Ruins-duo neemt af en toe de overhand met zijn stotterend en hoekig klinkende, complexe ritmes, waaraan een grondige studie van `prog rock' en psychedelische pop ten grondslag moet liggen. Op het eerste gehoor heeft deze muziek, gegoten in lange, deels geïmproviseerde stukken met een hoge dichtheid, misschien nog maar zijdelings met rock te maken, maar op hun best treffen Haino, Yoshida en Sasaki rakelings de essentie van die muziek.

Knead: Knead (PSF PSFD-128)