Chipsreclame met olijfolie `geoorloofd'

Chipsfabrikant Smiths mag de Lay's Mediterraneas-chips blijven verkopen en hier reclame voor maken. De president van de rechtbank in Utrecht heeft een klacht van de Italiaanse concurrent Unichips afgewezen.

De concurrent had geklaagd dat Smiths op de verpakking misleidende reclame maakt. De afbeelding van een kan olijfolie zou ten onrechte de indruk wekken dat de chips met heilzame olijfolie zijn bereid.

President H. Schepen van de rechtbank vindt de mededelingen van Smiths op de verpakking, hoewel deels onjuist, vooralsnog niet misleidend. De verkeerde indruk en mededelingen zijn voor consumenten niet doorslaggevend om de chips te kopen.

De president kijkt vooral naar een mededeling op het pak. Daar staat dat Lay's Mediterraneas wordt verrijkt met olijfolie `zodat je volop van haar goede eigenschappen kan genieten'. De rechtbank vindt deze kreet onterecht, omdat de chips erg weinig olijfolie bevatten: hooguit 2 procent.

De rechtbankpresident betwijfelt ten zeerste ,,of de suggestie dat de Mediterraneas-chips gezonder zijn dan andere chips, van invloed is op het al dan niet kopen van deze chips''. Volgens de president kopen consumenten geen chips voor hun gezondheid. Ze letten meer op prijs, smaak en bekendheid van een merk.

De president vindt ook de tv-reclame van Smiths niet misleidend. ,,In het reclamespotje staat het mediterrane leven centraal en niet de gezondheidsaspecten van de chips.'' Dat in het spotje een vrouw met een kan olijfolie rondloopt, past volgens Schepen bij het mediterrane leven. De rechtbank is het ook oneens met een klacht over de verpakking, die te veel zou lijken op die van concurerrent Unichips.