Bedrijfsleven mijdt sponsortrip KNAU

Er komen dit weekeinde geen Nederlandse bedrijven op uitnodiging van de atletiekbond (KNAU) naar de Europese kampioenschappen in München. De KNAU moest bij gebrek aan belangstelling te trip afblazen. Op de bestaande kledingsponsor Adidas na, gaf geen van de 14 aangeschreven bedrijven gehoor gegeven aan de uitnodiging.

De bedrijventrip naar de EK had de opmaat moeten zijn voor uitvoering van een strategisch sponsorplan, dat in opdracht van de KNAU is ontwikkeld door het marketingbureau Matchhouse en dat de bond één miljoen euro aan extra inkomsten moet opleveren.

De atletiekbond zit verlegen om nieuwe donoren, omdat eind dit jaar twee van de vier hoofdsponsors stoppen. Het vertrek van Delta Lloyd en Nuon leidt tot een inkomstenderving van zo'n 450.000 euro op jaarbasis. Om niet in financiële problemen te komen, moeten er volgens algemeen directeur Gert Hekkert van de KNAU voor 2004 nieuwe geldbronnen worden aangeboord.

Drie weken voor de EK ontstond het idee om potentiële sponsors in München met topatletiek kennis te laten maken. ,,Buiten de Fanny Blankers-Koen Games hebben we daarvoor in eigen land geen mogelijkheid'', aldus Hekkert.

De oorzaak van de mislukking is volgens de KNAU-directeur de te korte voorbereidingstijd in combinatie met de vakantieperiode. De afgezegde reis is een negatieve voorbode voor de zoektocht naar sponsors, temeer daar in omvang vergelijkbare sportbonden in Nederland ook grote moeite hebben om een sponsors te vinden. Waarom zou de KNAU dan kansrijker zijn? ,,Omdat atletiek de moeder aller sporten is. Daar hameren we voortdurend op'', aldus Hekkert. ,,Je merkt bovendien dat sponsors een beetje voetbalmoe worden. Je leest ook steeds vaker over ongezonde bedrijfsvoering in die sector. Ik zou me kunnen voorstellen dat bedrijven zich daar niet meer mee willen associëren. Bovendien zijn er in Nederland 1,5 miljoen mensen die hardlopen. Atletiek leeft, dat is evident. Maar de sport moet beter verkocht worden.''