KPN laat klanten vooraf betalen

KPN laat binnenkort al zijn klanten het abonnementsgeld vooraf betalen in plaats van achteraf. Deze regeling levert het telecombedrijf, dat zo snel mogelijk zijn miljardenschuld omlaag wil brengen, eenmalig 100 miljoen euro op.

Bijna alle klanten van KPN betaalden hun abonnement tot nu toe achteraf. Zij krijgen binnenkort eenmalig een dubbele rekening. De gebelde minuten worden wel achteraf in rekening gebracht.

In sommige gebieden, zoals de regio Groningen, betaalden bellers de abonnementskosten altijd al vooraf. In andere gebieden wordt het abonnementsgeld voor de helft vooraf betaald. Administratief is dat volgens KPN erg ingewikkeld en daarom is besloten een systeem in te voeren dat voor alle klanten gelijk is.

Bovendien is het volgens KPN ,,heel normaal'' om vaste abonnementskosten vooraf in rekening te brengen. ,,Dat gebeurt bij de bibliotheek, de krant of de huur ook'', zegt een woordvoerder. Toch speelt ook het financiële voordeel een belangrijke rol, erkent hij. Eind vorig jaar had KPN een schuld van ongeveer 15 miljard euro. ,,Er waren tijden dat we niet op de kleintjes hoefden te letten. Die tijden zijn voorbij.''

Abonnees uit het Overijsselse Hengelo moeten als eersten vooruitbetalen. Zij kregen deze week de factuur thuisgestuurd. Alle klanten van KPN krijgen zes weken voordat ze moeten betalen een schriftelijke aankondiging. Het bedrijf denkt dat niet iedereen direct het geld op tafel zal kunnen leggen. Daarom staat KPN klanten toe de rekening gespreid te betalen.

KPN heeft volgens de Consumentenbond correct gehandeld. ,,Op de website van KPN staat allerlei informatie. Bovendien stuurt het bedrijf een brief aan de klanten en gaat het coulant om met de betalingen'', stelt een woordvoerster.