Nestlé heeft honger

Aan de honger van Nestlé lijkt geen einde te komen. Nog geen maand na de overname van de Amerikaanse ijsfabriek Dreyer's zet de Zwitserse voedingsgigant zijn tanden in Chef America, de producent van diepvriessnacks als het in de Verenigde Staten populaire merk Hot Pockets. Nestlé, het grootste voedingsconcern ter wereld, wil een graantje meepikken van de Amerikaanse voorliefde voor de snelle hap.

Oppervlakkig gezien lijkt de overeengekomen prijs van 2,6 miljard dollar, ofwel 3,6 maal de verwachte omzet over 2002, aan de hoge kant. Maar volgens Nestlé bedragen de reële kosten ongeveer 2 miljard dollar, na toepassing van een correctie op grond van het recht op belastingaftrek van de goodwillbetaling. En omdat Chef America fraaie winstmarges geniet, komt de overeenkomst neer op tienmaal de winst vóór rente en belastingen over 2002, wat bescheiden is in het licht van andere recente overnames in deze sector.

Nestlé zal weliswaar niet in staat zijn dankzij Chef America veel synergievoordelen te verwezenlijken, maar daar gaat het niet om. Het echte pluspunt is dat Nestlé toegang krijgt tot een marktsegment met een aantrekkelijke groei van 15 procent van de jaaromzet, in een bedrijfstak waarin dergelijke groeipercentages als de Heilige Graal worden gezien.

Bovendien zal de overname van Chef America de Zwitsers er niet van weerhouden deel te nemen aan de biedingsstrijd die zich in de Amerikaanse voedingssector ontwikkelt, nu bedrijven als Hershey en Adams te koop zijn.

Nestlé kan Chef America zonder al te veel inspanning opslokken. De nettoschuld bedraagt slechts 14 procent van de beurswaarde van het bedrijf van 94 miljard dollar. Zelfs in deze benauwde tijden kan dat nauwelijks agressief genoemd worden. Nestlé heeft meer dan genoeg financiële ruimte om indien gewenst ook Hershey en Adams te verorberen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.