Laat ze maar een draagzak nemen

In Almere mogen sinds kort echt alleen nog maar ingeklapte kinderwagens mee de bus in. ,,Op het stadhuisplein staat vaak een hele zwerm mensen te wachten, vijf buggy's en van die tweelingwagens. Dat kun je niet laaien.'' Ouders, vooral moeders, zijn woedend.

De buschauffeurs in Almere gaan er niet eens meer over in discussie. Ze zèggen niet dat kinderwagens de bus niet in mogen. Ze overhandigen zwijgend een geel kaartje, met daarop in drie talen (Nederlands, Engels en Arabisch) de waarschuwing dat de buschauffeur het recht heeft passagiers met kinderwagen of buggy te weigeren. Ouders met kinderen kunnen alleen mee als ze hun wagentje inklappen.

Maandagochtend, tien uur, station Almere-Centrum. Moeder met twee kinderen en éen buggy wacht op de bus naar de Literatuurwijk. Een kind is bijna drie, de ander elf weken en ligt te slapen in de wagen. Aan de wagen hangt een boodschappentas en een luiertas. De bus arriveert. Kind van drie kán lopen, maar nu even niet. Strekt zijn armen en vraagt: `tillen'. Zijn moeder heeft geen tijd. Ze heeft de baby, die nu wakker is, met bovenstel en al op de grond gelegd en staat te morrelen aan het onderstel van de kinderwagen. Dat gaat minder makkelijk dan de fabrikant van de Buggaboo heeft beloofd. Het is gelukt. Ze schuift eerst het bakje met de baby in de bus, neemt haar driejarige, het onderstel en de tassen en stapt in. Niemand helpt. Ze staat nog als de bus vertrekt.

De ouders in Almere, vooral de moeders, zijn woedend op busmaatschappij Connexxion. Marit de Beir (24), moeder van twee kinderen is een brievenactie begonnen op de internetsite voor thuisblijfmoeders. Leefbaar Almere heeft zich ermee bemoeid, de SP heeft er Kamervragen over gesteld aan minister de Boer van verkeer. Of de minister niet ook vond de moeders met kinderwagens het recht hebben met de bus te reizen. Door de voorwaarde van Connexxion om dat met ingeklapte wagens te doen, is dat onmogelijk geworden, zegt De Beir. Het ergste, vindt zij, is dat er niet gepraat kan worden over de nieuwe regel.

Het is geen nieuwe regel, zegt woordvoerder Herman Opmeer van Connexxion. ,,De regels is dat het niet mag.'' Buggy's hebben nooit in de bus gemogen, maar werden door sommige chauffeurs `gedoogd'. Opmeer verwijst naar artikel 8 van de vervoersvoorwaarden voor al het stads- en streekvervoer. Kinderwagens vallen onder handbagage en de chauffeur mag de reiziger de toegang weigeren of uit de bus zetten als die hinderlijk is of de veiligheid van de andere passagiers in gevaar brengt. Opmeer: ,,En denk even aan het gevaar voor het kind zelf. Als de bus een noodstop maakt, vliegt zo'n ding met kind en al door de bus.'' Marit de Beir: ,,Nu vliegt de ingeklapte wagen door de bus én het kind dat je op schoot moet houden.''

Burgemeester Ouwerkerk van Almere noemde zijn stad laatst nog `buggystad nummer 1'. Dat is volgens Opmeer van Connexxion waarschijnlijk de reden dat er in Almere en Lelystad zoveel discussie ontstond tussen chauffeurs en ouders. De chauffeur van de bus naar Almere Parkwijk: ,,Op het stadhuisplein staat vaak een hele zwerm mensen te wachten, vijf buggy's en van die tweelingwagens. Dat kun je niet laaien. En vaak zitten de karren vol boodschappen, en lopen de kinderen ernaast.'' Ze allemaal uitleggen waarom ze er niet in mogen, kost teveel tijd. Vandaar de gele kaartjes.

De mensen zijn verwend geraakt, zegt de kaartverkoopster van Connexxion, zelf buschauffeur en oma. ,,Zeker als je meer dan een kind hebt, heeft dat consequenties. Op de fiets, in de auto en dus ook in de bus. Dan moeten ze maar een draagzak nemen.'' Marit de Beir: ,,Mijn baby woog tien pond bij de geboorte en is nu zeven kilo. Dat kan ik niet dragen.'' Haar voorstel is de bussen aan te passen. Een inham in het midden van de bus, waar de karren geparkeerd kunnen worden. Connexxion wil daar voorlopig niet aan. Opmeer: ,,Dat kost miljoenen en er gaan ook nog eens zitplaatsen verloren.''

Het Haagse vervoersbedrijf HTM heeft wel voor die oplossing gekozen. In alle bussen en trams zijn banken weggehaald en is er ruimte voor drie buggy's. De vloeren zijn verlaagd, de deuren verbreed. Alleen de moderne buggy, een driewieler op luchtbanden past er niet in. Het bevalt goed, zegt Agnes Jansen van HTM. Zo goed, dat op marktdagen soms wel twintig buggy's op de halte staan, sommige in gebruik als boodschappenwagen. Verbieden gaat ons te ver, zegt Agnes Jansen. Maar HTM is wel een campagne begonnen: `Wilt u mee met uw kinderwagen. Vraag het de chauffeur.'