Nederland gidsland voor jeugdorkesten

Nederland ontwikkelt zich met succes tot een gidsland op het gebied van jeugdorkesten. De afgelopen weken hield het Nationaal Jeugd Orkest een intensieve `Summeracademy' voor Nederlandse en buitenlandse conservatoriumstudenten, resulterend in een aantal concerten. Zo werd er een `Orkest van de 19de Eeuw' geformeerd met `authentiek' instrumentarium, waarop werd gestudeerd onder leiding van Philippe Herreweghe. Onder leiding van Jonathan Stockhammer worden op modern instrumentarium Strawinsky en Ravel uitgevoerd. Györgi Kurtág is `Composer in residence', er is een masterclass van het Brodsky Kwartet en met artistiek leider Reinbert de Leeuw wordt door het `Ensemble contemporain' gestudeerd op nieuwer repertoire, zoals van Schönberg en Louis Andriessen – zijn opera Writing to Vermeer.

Het `Orkest van de 19de Eeuw' gaf het afgelopen weekeinde een serie concerten, besloten met een optreden in de serie Zomerconcerten van het Amsterdamse Concertgebouw. De jonge musici bleken zich het zeer lastige spelen met de antieke strijkstokken van het Nationaal Instrumentenfonds op de ouderwetse darmsnaren verbluffend snel eigen te hebben gemaakt.

In Mendelssohns ouverture Die Hebriden en zijn Vierde symfonie `de Italiaanse' bleek de grote variëteit aan klankkleuren, die Philippe Herreweghe had weten te bereiken. In Die Hebriden overheersten woelig golvende grijsgroene en donker dreigende tonen onder een vale lichtval. En de ook in tempi zeer contrastrijk uitgevoerde Italiaanse klonk in het eerste deel licht, fris en onstuimig, plechtig in het tweede deel, met gouden klank in het derde deel en zonnig sprankelend in het slotdeel.

Tussendoor klonken twee vioolromances van Beethoven, met de Italiaan Alessandro Moccia als solist, eveneens op een `authentieke' viool. Zijn vibratoloze toon – op darmsnaren altijd klein van volume – was fraai en stralend, zijn optreden sympathiek, maar ook wel erg bescheiden, zodat het soms wat schools leek. Maar de bij wijze van toegift herhaalde Mozartiaans elegante Romance in G klonk de tweede keer al iets steviger en zelfbewuster.

Concert: NJO Summeracademy o.l.v. Philippe Herreweghe. Gehoord: 4/8 Concertgebouw Amsterdam. Volgende concerten: 14/8 Concertgebouw, 17/8 Musis Sacrum Arnhem; Writing to Vermeer: 16/8 Orpheus Apeldoorn, 18/8 Vredenburg Utrecht, 19/8 Grote Kerk Veere.