Website Opta trekt massale interesse

Een nieuwe website van toezichthouder Opta (www.optanieuws.nl), waarop beltarieven kunnen worden vergeleken, trekt massale belangstelling. Donderdag, de eerste dag waarop de site kon worden bezocht, werd de internetpagina ruim 739.000 keer aangeklikt. Gisteren werden rond de 1 miljoen hits geregistreerd, aldus een woordvoerder van Opta.

Opta is ,,verrast'' over de belangstelling, aldus de woordvoerder. Het geeft volgens de toezichthouder aan hoe groot de behoefte onder consumenten is aan heldere informatie over tarieven.

Op de website staan de tarieven voor lokale telefoongesprekken van zestien telecombedrijven. Sinds 1 augustus is er volop concurrentie mogelijk op de lokale telefoonmarkt, die voorheen werd gedomineerd door het voormalige staatsbedrijf KPN.

De site geeft verder informatie over de mogelijkheden om een andere, vaak goedkopere telecomaanbieder dan KPN te kiezen. Wie voor een andere aanbieder kiest, blijft maandelijks wel geld betalen aan KPN voor de telefoonaansluiting, maar de gesprekskosten worden voortaan met de nieuwe aanbieder(-s) verrekend.

Op de markt voor internationale en interregionale gesprekken is al eerder concurrentie mogelijk gemaakt. De tarieven in die markt zijn de afgelopen jaren fors gedaald. Opta verwacht dat tarieven voor lokaal bellen nu ook zullen dalen. Ongeveer 60 procent van het binnenlandse belverkeer is lokaal.

KPN weigert mee te doen aan de website van Opta. Het telecombedrijf vindt dat de toezichthouder zijn bevoegdheden overschrijdt door als een soort consumentenbond op te treden. Opta is de afgelopen dagen ook een campagne begonnen om het goedkoper lokaal bellen onder de aandacht van consumenten te brengen.

Opta verwerpt de kritiek. ,,Wij geven alleen een overzicht van tarieven'', aldus een woordvoerder. ,,Er wordt op de website geen reclame gemaakt.''

Op de website staan ook de verschillende tarieven voor bellen van een vast naar een mobiel toestel. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) concludeerde overigens gisteren dat het tarief voor bellen van vast naar mobiel te hoog is. Zij heeft Opta gevraagd om het tarief dit jaar nog omlaag te brengen. Opta verwacht dat het tarief vanaf volgend jaar dichter bij de werkelijk door telecombedrijven gemaakte kosten zal liggen.