Loonoverleg tussen grondtechnici en KLM nog muurvast

De onderhandelingen tussen KLM en de vakbonden voor het technisch personeel hadden gisteravond laat, na een hele dag vergaderen, nog geen doorbraak opgeleverd.

De KLM deed volgens de bonden aanvankelijk een voorstel waarbij de grondwerktuigkundigen een kleine loonsverhoging kregen aangeboden. Na een lang beraad dienden de bonden op hun beurt een eigen voorstel in. Zij eisen een forse loonsverhoging en meer kansen voor oudere werknemers om door te groeien.

Een groot bezwaar van de grondwerktuigkundigen is dat zij wat betreft hun salaris hun top bereiken zodra zij 31 jaar oud zijn, ongeacht de ervaring die zij hebben. KLM zou de oudere werknemers iets meer salaris willen bieden om aan deze bezwaren tegemoet te komen.

Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT) zei aan het begin van de avond teleurgesteld te zijn over de voorstellen van de KLM. De NVLT, één van de bonden voor het technisch personeel van de KLM, heeft eerder deze week gedreigd de KLM een ultimatum te stellen. Als de KLM niet aan hun eisen zou willen voldoen is de mogelijkheid van nieuwe acties niet uit te sluiten, aldus de NVLT.

Vorige week zaterdag werd de zaak op scherp gezet door een wilde staking van een kleine tweehonderd KLM-technici op Schiphol, in één van de drukste weekeinden van het jaar. Daarbij werden duizenden reizigers gedupeerd. De technici gingen weer aan het werk nadat een rechter had bepaald dat de staking onrechtmatig was.

De schade van de actie werd door KLM geraamd op 15 miljoen euro. Twee dagen later liet de KLM-directie, die de actie ,,schandalig'' noemde, weten aan de technici dat zij financieel verantwoordelijk zullen worden gesteld voor de schade. Zij kondigde in een brief aan het technisch personeel aan dat de boete voor de wilde stakers zou kunnen oplopen tot ,,duizenden euro's per persoon''. Een aantal grondwerktuigkundigen meldde zich vervolgens ziek.

Het botert al langere tijd niet tussen de technici en de directie. De afgelopen jaren waren er aanvaring over de vliegveiligheid, over een voorgenomen fusie met een Amerikaans bedrijf en over de lonen, die volgens de technici te laag zijn.

Uit een zogenoemd `benchmark'-onderzoek bleek onlangs dat de grondwerktuigkundigen bij KLM tot veertig procent minder verdienen dan hun collega's in de Verenigde Staten, en ook minder dan de luchtvaarttechnici in Duitsland, en ongeveer evenveel als in Frankrijk en Groot-Brittannië.