British Airways op de nullijn

British Airways (BA) mag dan de kosten onder controle hebben gekregen, de omzet loopt nog steeds terug. Dat komt voor een groot deel door de afhankelijkheid van de luchtvaartmaatschappij van Noord-Amerikaanse klanten.

Volgens cijfers van de Vereniging van Europese Luchtvaartmaatschappijen daalt al het passagiersvervoer door de lucht op jaarbasis nog steeds, maar dat op de transatlantische routes het meest. Van de Europese luchtvaartaandelen heeft BA daarvan het meest last. Veertig procent van alle passagiers van BA reizen over de Atlantische Oceaan, meer dan bij welke andere Europese concurrent dan ook. Vandaar dat de omzet dit jaar naar verwachting met bijna tien procent zal afnemen. Dat percentage ligt tweemaal zo hoog als bij Air France of KLM.

De kostenbesparende maatregelen van BA – die ingrijpender zijn geweest dan die van andere maatschappijen – moeten het grootste deel van deze daling kunnen opvangen. Maar de luchtvaartmaatschappij zal dit jaar weer geen geld verdienen.

Als de omzet zich herstelt, staan de aandelen van BA er uiteraard goed voor om daarvan te profiteren. Het concern moet in staat zijn dankzij de bezuinigingen een beter rendement te behalen. Omdat het percentage vreemd vermogen relatief laag is, komt het grootste deel van de toegevoegde waarde bovendien ten goede aan de aandeelhouders. De keerzijde is natuurlijk dat de omzet nog verder kan dalen dan verwacht of dat een onverwachte schok een gat in BA's balans kan slaan.

De koers lijkt deze analyse te bevestigen. BA wordt verhandeld tegen een flinke premie ten opzichte van Air France en Lufthansa, ook al hebben die maatschappijen een stabielere omzet en balans. Die premie wordt gerechtvaardigd door de kans dat de koers snel stijgt als de omzet zich herstelt, maar het is minder makkelijk staande te houden dat de waardering nog verder omhoog moet.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.