Toscaanse meisjeszomer

Wat moest Bernardo Bertolucci, gewaardeerd cineast met opulente prijzenkast, zich een berg flutkritieken laten welgevallen voor Stealing beauty. Van `voyeursfilm van een oude man' was sprake, en van `plotloos plaatjesboek'. En dat terwijl de man het paleisbrede fresco van The Last Emperor en Little Buddha had verlaten voor het miniatuurportret van een Amerikaans meisje dat in Italië op zoek gaat naar haar antecedenten. Liv Tyler – dochter van Aerosmith-frontman Steven Tyler – reist als de 19-jarige Lucy Harmon naar een Toscaanse villa, waar vrienden van haar moeder de zomer doorbrengen. Haar moeder heeft zelfmoord gepleegd en Lucy wil uitvissen wie haar vader is, maar ook is ze gebrand op het weerzien met de Italiaanse jongen met wie ze vijf jaar eerder heeft gezoend en gecorrespondeerd.

Het piepkleine, intieme scenario van Bertolucci en Susan Minot geeft binnen het kader van Lucy's mini-queeste ruim baan aan het contrast tussen jong en oud, tussen carpe diem en memento mori. Want onder de kosmopoliete levenskunstenaars die Lucy tijdens haar Toscaanse meisjeszomer ontmoet, bevindt zich ook de doodzieke schrijver Alex (een pathosvrije koningsrol van Jeremy Irons) en met hem werpt de broosheid van het bestaan wederom een schaduw over Lucy's leven. De melancholie van de scènes tussen Irons en Tyler kleurt de film zoals de ondergaande zon het heuvellandschap: je zou willen dat het nog iets langer licht bleef, maar onverbiddellijk kruipt de duisternis naderbij.

De fotografie is een traktatie op zich, waarvan akte in de beelden gemaakt met de Steadicam (een camera die aan de operateur vastzit en waarmee dankzij een verfijnd hydraulisch systeem uiterst vloeiende, elegante opnamen kunnen worden gemaakt). Steadicammers Marc Koninckx en Nicola Pecorini (die met Michele Soavi's La Chiesa en La Setta twee Italo-horrorklassiekers van sinister ogende prachtshots voorzag) leefden zich uit en de Iraanse cameraman Darius Khondji leverde zijn beste werk sinds z'n magische beelden voor Aline Issermanns meesterwerkje l'Ombre Du Doute en David Finchers genreklassieker Se7en. Kijken, dus, naar deze ondergewaardeerde Bertolucci, waarin vooral die ene tuinfeestsequentie steeds opnieuw bekoort.

Stealing beauty (Bernardo Bertolucci, 1996, Italië/Engeland/Frankrijk). BBC2, 0.35-2.30u.