Breda niet eens met aanpak gifzand HSL

De gemeente Breda gaat niet akkoord met de oplossing die Rijkswaterstaat heeft laten uitwerken voor het afdekken van 300.000 ton vervuild zand. Dat is illegaal gebruikt bij de aanleg van het knooppunt Princeville bij Breda, waar de hogesnelheidslijn (HSL) en rijksweg A16 elkaar kruisen.

Daarmee dreigt het HSL-project opnieuw vertraging op te lopen. In een brief aan Rijkswaterstaat noemt de gemeente Breda de voorgestelde maatregelen om het zand af te dekken ,,zeer vaag en niet toereikend''. Het rapport van de HSL-projectorganisatie, onderdeel van Rijkswaterstaat, ,,geeft de gemeente niet de garantie die zij nodig heeft om te kunnen concluderen dat voldaan is'' aan geldende wetgeving.

Als er geen oplossing komt moet het zand, dat is vervuild met onder meer vanadium, antimoon en sulfaat, worden afgegraven en vervangen. Daardoor zou een maandenlange vertraging optreden bij de aanleg van de HSL. Onlangs werd al bekend dat de hogesnelheidstrein niet vanaf 2005, maar op zijn vroegst vanaf 2007 tussen Amsterdam en Parijs gaat rijden.

Het openbaar ministerie in Den Bosch onderzoekt op dit moment wie aansprakelijk is voor de levering van het vervuilde zand. De HSL-Combinatie Brabant-Zuid, die het zand heeft geleverd, weigert commentaar. Het consortium bestaat uit de bouwondernemingen HBG-Civiel, Heijmans, BAM NBM en het noodlijdende Duitse concern Philipp Holzmann.

Het vervuilde zand werd begin dit jaar ontdekt bij steekproeven door de politie. De partij was verkeerd gecertificeerd.

Rijkswaterstaat liet daarop een aantal onafhankelijke deskundigen rapporten opstellen. Daaruit bleek dat afgraving kon worden vermeden door het zand van boven met asfalt af te dichten. Wel moet het grondwater rond de plek de komende jaren worden gecontroleerd om te kijken of dat is niet is verontreinigd.

www.nrc.nl: brief gemeente Breda